Forum  P s y c h o t r e l e  Strona Główna


Wykład 1, 2008-10-08

 
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu    Forum P s y c h o t r e l e Strona Główna -> Semestr III [2008/2009] / Rozwojówka I !!!!
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Swistak_kr




Dołączył: 03 Kwi 2008
Posty: 281
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5

Skąd: Kraków

PostWysłany: Pią 14:33, 10 Paź 2008    Temat postu: Wykład 1, 2008-10-08

WYKŁAD NR 1 – ROZWOJÓWKA
2008-10-08, opracowane przez Swistak_kr & Papiszon, wersja prosta

Problem istoty rozwoju
-na czym polega rozwój czyli o istocie rozwoju
-jak wyjaśniać rozwój czyli o teoriach rozwoju
-jakie są czynniki rozwoju
-jak badać rozwój

Sposoby ujmowania człowieka w rozwoju
1. Ontogenetyczny - indywidualna linia rozwoju (od poczęcia)
2. Filogenetyczny - ukazywanie człowieka na linii ewolucji (od niżej do wyżej zorganizowanych organizmów)
3. Antropogenetyczny - ukazywanie rodowej historii człowieka i człowiekowatych

FILOGENETYCZNY - poszukiwanie podobieństw u człowieka i zwierząt (rozwinęli to najbardziej behawioryści - uzasadniając zachowania człowieka na podstawie zachowań zwierząt)

Podobieństwo fizjologiczne; człowiek i szympans;
- podobieństwo w budowie DNA (tylko 15 różnic) ( 1% różnic)
- możliwość zarażania się chorobami ludzkimi (HIV, żółtaczka)
- podobieństwo w strukturze układu nerwowego (lewopółkulowa specjalizacja w przetwarzaniu zawołań)

Podobieństwo w funkcjonowaniu umysłu;
- rozpoznawanie siebie w lustrze
- zdolność do uczenia się nowego systemu znaków (język migowy, niektóre znaki piktograficzne)
- rozróżnianie mniej od więcej
- stosować komunikacyjne różnicowanie wokalizacji na podstawie charakterystyk czasowych

„Bardzo ważne” są także różnice;
- szympans używa systemu zawołań w zupełnie innym celu - funkcja ekspresywna (np.; podrap mnie) oraz impresywna (uciekaj - niebezpieczeństwo) - są to instrukcje.
- człowiek używa głównie funkcji symbolicznych
- nasz język jako jedyny ma gramatykę (nie da się nauczyć gramatyki szympansa - szympans uczy się na stałe) [ np. w języku migowym raz wyuczony przez szympansa gest nie ulega modyfikacji w późniejszym czasie ]
- człowiek spodziewa się, że każdy nowy przedmiot w otoczeniu będzie miał nazwę (dzieci pytają; „co to?”, a szympansy nie)

Sposób ujmowania człowieka w rozwoju
Filogenetyczny- ukazywanie człowieka na linii ewolucji od niej do wyżej zorganizowanych organizmów.

Badanie H. Harlow
Teza; przywiązanie matki do młodego jest warunkowane biologicznie, a nie jest tylko zaspokajaniem głodu

Młode małpiatki zostały podzielone na dwie grupy i zamknięte w pomieszczeniach z „matkami zastępczymi”, które miały wmontowane automaty z jedzeniem.

Grupa matka z materiału (taka jakby pluszowa zabawka, miękka, etc)
Grupa matka z drutu

Badanie 1; jak długo spędzały małpiatki z matkami zastępczymi?
Grupa matki z materiału 17-18h/dobę
Grupa matki z drutu 1h/dobę
Wniosek; matka z drutu spełniała głównie funkcje bycia źródłem pożywienia

Badanie 2; poruszające się straszydło z dźwiękami
Grupa matki z materiału, przytulały się do matki z materiału gdy straszydło było aktywne, a gdy wyjechało dość szybko zaczynały eksplorację otoczenia
Grupa matki z drutu, przywierały do podłogi i długo po wyjechaniu straszydła na niej pozostawały

Skutki badania utrzymywały się długo;
Grupa matki z materiału; małpiatki znajdowały partnerów i szybko odnajdywały się w grupie
Grupa matki z drutu; małpiatki miały kłopoty z znalezieniem partnera

John Balbi (???????) – psycholog angielski, pracował w ośrodku gdzie dziewczęta wychowywały się bez rodziców
- koncepcja przywiązania („potrzeba przywierającego kontaktu”) - ogromnie ważny kontakt z matką, zwłaszcza w początkowym okresie życia
[wiele badań w tym kierunku, do dziś]

Antropogenetyczny
- należymy do człowiekowatych
- 2,5 do 3 mln lat temu się pojawiły człowiekowate Wink

1,7 mln lat temu – Australopitek
* chód dwunozny
* szczęka inna niż u zwierzęcia (mniejsza, bez kłów ogromniastych Smile)
* twarz pionowa
* stosował prymitywne narzędzia
* pojemność czaszki 500 cm3
250 tyś lat temu- Pitekantropus
* myślistwo
* lepsze narzędzia
* wynalazł ogień
* coraz bardziej podobno do człowieka
* pojemność czaszki 1000 cm3
50 tyś lat temu – Człowiek neandertalski
* większy mózg
* nosił ubrania Smile
* rytuały (np. grzebanie zmarłych)
* pojemność czaszki 1400 cm3
Później … człowiek współczesny
*mózg – 1350 g !
*upośrednianie pracy przez narzędzia
*zmiany w mózgu
(Pamiętajmy, że objętość mózgu zależy od ilości połączeń, a człowiek współczesny ma ich całkiem sporo Razz)

Człowiek współczesny jako podstawową funkcję wykorzystuje funkcję symboliczną, którą cały czas rozwija (np.; 28 tyś. lat temu czy wcześniej - malunki naskalne)


Ontogenetyczne ujęcie rozwoju

Tutaj pojawiły się urokliwe fotografie „Zosi”, w wieku 6 m-cy, 2 lat oraz 4 lat i 6 m-cy, aby zobrazować jakże postępuje rozwój i to właśnie tym ujęciem będziemy się zajmować szczególnie na tych zajęciach.

Psychologia rozwojowa (developmental psychology)
Psychologia biegu życia (life-span psychology)
(ten podział wyjaśnia podział psych. rozwojowej na psych. roz. dzieci i młodzieży oraz wieku adolescencji)

PR – bada wszystkie aspekty życia ludzkiego, od poczęcia do adolescencji, w kategorii zmian ilościowych i jakościowych, zachodzących w rozwoju
Rozwój prowadzi do pełnej DOJRZAŁOŚCI
- dojrzałość fizyczna (możliwość dawania życia)
- dojrzałość psychiczna:
- dojrzałość intelektualna - zdolność do odnoszenia korzyści z doświadczenia)
- dojrzałość emocjonalna (panowanie nad dobą, samokontrola)
- dojrzałość społeczna (gotowość dopasowania samodzielnego pełnienia ról, np.; matki)
Jak pełnimy rolę to jesteśmy odpowiedzialni za siebie i za innych! (wielu ludzi nie jest dojrzałych społecznie)

Proces rozwoju ma charakter progresywny (coraz lepiej, co raz wyżej)

PBŻ – bada od poczęcia do śmierci, w kategorii zadań, celów życiowych, pełnionych ról
[... braki ? ...]

Proces rozwoju – wynik zdarzeń losowych, społecznych, historycznych typowych dla danej generacji.
Rozwój prowadzi do „układania się” ze światem: zmiany rozwojowe [... BRAKI ...]

W.M. Runyan (1978)
Bieg życia sekwencja zdarzeń i doświadczeń życiowych (od urodzenia aż do śmierci) oraz łańcuch osobistych stanów i napotkanych sytuacji, które wpływają i same pozostają pod wpływem ciągu zdarzeń (jednak to pierwsze 4 lata życia są najważniejsze)

W PR ujmuje się rozwój jako proces, który prowadzi do określonego celu, a okres dorosłości spostrzegany jest jako pewnego rodzaju stabilizacja. Stad PBŻ ukazuje zmiany rozwojowe po adolescencji.
Zarówno PR jak PBŻ ujmuje rozwój z różnych perspektyw;
-Holistyczna: ogólny potencjał rozwojowy realizuje się w poszczególnych sferach w rozmaity sposób
-Parcjalna: śledzenie zmian w jakiejś dziedzinie życia lub jakiejś sferze
-Generatywna: skierowana na rozwój samoświadomości, zrozumienie własnych i cudzych stanów psychicznych doświadczeń i przekazywanie cech
-Interakcyjna- skierowane na relacje jednostki ze środowiskiem

Co znaczy, że człowiek rozwija się?
E. Hurlock – zmiany rozwojowe za pomocą 4 rodzajów wskaźników;
a/ wskaźnik wzrostu:
-sfery fizycznej (masa ciała, wysokość)
-sfery psychicznej (zasób słów; 1 roczny niemowlak – 4 -5 słów, 2 letni – 200 – 300 i tutaj zaczyna się gwałtowny wzrost, 3 letni – 1500 słów, 6 letni – 4500 słów)
b/ proporcji:
-sfery fizycznej (stosunek głowy do długości ciała; u bobasa bardzo duża głowa - 1/2 proporcji ciała, potem zdecydowanie wydłuża nam się ciało)
-sfery psychicznej (formy aktywności; dziecko większość czasu spędza na zabawie, w okresie adolescencji dużo czasu pochłania nauka, a np. w okresie dorastania dominuje praca)
c/ pojawienie się nowych cech: sfery fizycznej i psychicznej (drugorzędowe cechy płciowe, wyobrażenia) [...braki?...]
obraz umysłowy- forma umysłowej reprezentacji rzeczywistości o charakterze zarysowym i symbolicznym. Przyjmuje postać reprodukcji znanych obiektów lub antycypowana nieznanych ruchów i przekształceń umysłowych
Pojawiają się kolo 2 roku życia [...braki...]
d/ zanikanie starych cech; sfera psychiczna i fizyczna (zęby mleczne i synkretyzm spostrzegania (ważne!)- brak umiejętności rozróżniania figury od tła, zanika koło 9m-ca, ponieważ następuje wtedy rozwój percepcyjny i manipulacyjny, na zdjęciach dziecko z „talerzoleguminą” i „talerzomarchewką”

Zmiana rozwojowa
Zmiana jest funkcja czasu
Z = f [(stan w T-2) – (stan w T-1)]
Zmiana rozwojowa to różnica w stanie danego obiektu lub organizacja struktury psychicznej obserwowana z biegiem czasu.
Np.; zmiana trzewioczaszki (małe dziecko ma wypukłą), mały nosek - wydłuża się, czy wysunięcie szczęki ku przodowi
Zmiana rozwojowa jest:
^jednokierunkowa (progresywna) (np.; pełzanie -> raczkowanie, nigdy na odwrót)
^nieodwracalna (jak dziecko zacznie chodzić to będzie chodziło)
^prowadzi do uniwersalnie uporządkowanej sekwencji zamian ukierunkowanych na osiągniecie określonego calu końcowego
^długotrwałe przekształcanie struktur (6 m-cy od pełzania do chodzenia, od pewnych słów do całych zdań około 2 lat}
^autonomiczność zmian

Rozwój jest procesem zamian zasadniczo ukierunkowanych progresywnie, dotyczących rożnych sfer rozwijającej się jednostki.
Dotyczy sfery psychicznej, fizycznej, społecznej, emocjonalnej itd.

Proces zmian
Rodzaje zmian rozwojowych (3 podstawowe)

Zmiany uniwersalne – powszechnie występujące w rozwoju każdego człowieka w określonym wieku (drugorzędowe cechy płciowe, funkcja symboliczna)
1. Zegar biologiczny
2. Zegar społeczny – pewne zdarzenia w życiu każdego człowiek pojawiają się w określonym czasie (podstawówka, małżeństwo, studia, emerytura itd.)
3. Wspólne zmiany psychologiczne – tworzenie się pewnych właściwości psychicznych, poczucie pewności siebie, odpowiedzialność, autonomiczność, wynika z 1 i 2 (np.; autonomia dziecka, pewność siebie)


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Swistak_kr




Dołączył: 03 Kwi 2008
Posty: 281
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5

Skąd: Kraków

PostWysłany: Pią 14:36, 10 Paź 2008    Temat postu:

i w związku z wykładem pytanie pierwsze;

Apropo zmiany rozwojowej - czym się różni jednokierunkowość od uniwersalnego uporządkowania (czy czasem uniwersalne uporządkowanie nie ZAWIERA w sobie jednokierunkowości?)

Proszę Wszystkich, którzy mogą również o podanie fragmentów brakujących tekstów (wraz z wskazaniem, który fragment uzupełniają)


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
maskotka




Dołączył: 29 Sty 2008
Posty: 683
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 7 razy
Ostrzeżeń: 0/5


PostWysłany: Pią 17:27, 10 Paź 2008    Temat postu:

na chomiku psychole jest taki plik rozwojówka.rar a w nim bardzo dobrze napisane wykłady z ubiegłego roku opracowane przez jakąś bardzo dokładną dziewczynę. Miałam wydrukowany pierwszy wykład na wykladzie i okazalo sie ze dziewczyna napisala wszyscitko słowo w słowo co mówiła Babinka, nie tylko to co było na slajdach ale też to co mówiła! Wersja tych wykładów jest świetna, tabele, grafy, komentarze i wszystko w kolorkach tak że nawet nie trzeba podkreślać to co ważne! Super! Ten plik ma ponad 10 MB i mój internet tego nie wyśle na skrzynke. Jak nie znajdziecie to piszcie!

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Samadhi




Dołączył: 22 Cze 2008
Posty: 165
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5


PostWysłany: Pią 19:50, 10 Paź 2008    Temat postu:

Świstak a ten wykład to z tego roku jest? Twój własny czy zerżnąłeś z czegoś? Smile

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
nausicaa




Dołączył: 06 Lut 2008
Posty: 280
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5


PostWysłany: Nie 12:55, 12 Paź 2008    Temat postu:

no, ja też jestem pod wrażeniem...Very Happy i jeszcze jakieś mądre pytanie zadajesz...Very Happy

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Luna




Dołączył: 06 Cze 2008
Posty: 59
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5


PostWysłany: Nie 21:54, 12 Paź 2008    Temat postu:

Dobra robota Świstak Very Happy

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Swistak_kr




Dołączył: 03 Kwi 2008
Posty: 281
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5

Skąd: Kraków

PostWysłany: Pon 13:06, 13 Paź 2008    Temat postu:

Tak jest z tego roku, mój i Eweliny, przepisałem pierwszą połowę, Ewelina drugą +-. Cały wykład siedziałem w pierwszym rzędzie i notowałem Razz. Dzięki :] <świstak czuje się dumny>

Ale jak to jest na chomiku to jakoś tak słabo Sad.

ps; a na pytanie to nikt mi nie odpowiedział? Razz


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Samadhi




Dołączył: 22 Cze 2008
Posty: 165
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5


PostWysłany: Pon 20:36, 13 Paź 2008    Temat postu:

No to brawo Świstak, mam nadzieję, że będziesz chodził na każdą rozwojówkę Smile
Na pytanie niestety Ci nie odpowiem Razz


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu    Forum P s y c h o t r e l e Strona Główna -> Semestr III [2008/2009] / Rozwojówka I !!!! Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

Bright free theme by spleen stylerbb.net & programosy.pl
Regulamin