Forum  P s y c h o t r e l e  Strona Główna


pytania z emocji dla potomnych;)
Idź do strony 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Następny
 
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu    Forum P s y c h o t r e l e Strona Główna -> Semestr II [2007/2008] / Emocje i Motywacja
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
nausicaa




Dołączył: 06 Lut 2008
Posty: 280
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5


PostWysłany: Wto 18:24, 17 Cze 2008    Temat postu: pytania z emocji dla potomnych;)

no więc myślę, że dopóki jeszcze coś pamiętamy spiszmy te pytania, dl atych którzy będą się męczyć we wrześniu z róźnych przyczyn.

no więc może zacznę:
-coś o emmsonie, little, i te wszystkie plany i dążenia z węgrzeckiego
- czy ludzie depresyjni mają wyższe/niższe poczucie realności szans i kilka było chyba o ty jak to jest z ludźmi w depresji
- kiedy wytrwałość, skuteczność jest największa to chyba było z zaleskiego
- które cele wpływają najbardziej na skuteczność albo wytrawłość- dalekie, liskie, trudne albo osiągalne
- bardzo dużo pytań z kolokwiów ady, więc warto je przerobić!
- trochę też się powtórzyło z testów na frojdzie
- infuzja afektu
- trivers i hamilton- ich teorie
-goffman
-coś o teorii ja higginsa
- kilka cytatów z wykłądów żywcem - pyatnie nie o osobe a o prąd- fenomeno, psychoewo czy inne takie
- pierwsi psychologowie od czegos tam w polsce- reykowski i obuchowski?
- kto pierszy połączył emocje z oena pozn- arnold, lazarus, arystotel kartezjusz?
-pytanie o walencje z wykladu odp cos z 3
-ludzie najb podatni na depresje- autonomiczi i socjocos tam
- instrumentalizm ale nie apmietam co to bylo
- intencjoanlizm
-jakich def uzywal zajonc do opisu emocji
- z zajonca bylo jeszcze: ze emo i motywacja sa niezalezne, i ze emocje sa nieuniknione?
- style wychowawcze dzieci- kiedy dziecko najb eksploruje sr
-wolicjonalne wyczerpanie
- sposoby powrotu do dobreej sanmoocey:porownywanie w dol, autoafirmacja?
- sims- do zcego to
- czym sie mierzy ceche i to drugie leku - taylor/ macl/ i cos tamjeszcze ale nie wiem ktora odp dobra
- gray- 3 systemy
- 3 podsystemy z tekstu o lazarusie i ocenie pozn , elliot i ktos tam chyba, nie pamietam;)
- clark i ktos tam - emocjonalnosc negatywna i pozytywna sa niezalezne od siebie

narazie tyle- moze cos mie sie jeszcze przypomni;)
korzystajcie;)


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Czarna Mamba




Dołączył: 29 Sty 2008
Posty: 103
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5


PostWysłany: Wto 18:26, 17 Cze 2008    Temat postu:

Oto, co pamiętam z egzaminu, niestety, tylko w formie haseł:

1. Techniczne określenie walencji:
-pozytywność lub negatywność bodźca/obiektu/itp. (wykład)

2. Zachowania apetencyjne:
- zwrócenie uwagi na cel, wypatrywanie ofiary (poprzedza zachowanie konsumacyjne) (wykład)

3. Koncepcja planów osobistych Little'a:
- związek między planami a "Ja" (tekst Mądrzyckiego)

4. Erving Goffman:
- "cały świat jest sceną", teatr (tekst Oatley i Jenkins "Zrozumieć emocje")

5. Wierzbicka (to było na wykładach):
- "(...)nie ma uniwersalnych pojęć wyrażonych leksykalnie we wszystkich językach świata", są uniwersalia językowe takie jak: chcieć, wiedzieć, mówić, dobry, zły...

6. Na podst. tekstu LeDoux - korzyści z podwojenia systemu, co umożliwia droga dolna

7. Clark i Watson- negatywna i pozytywna emocjonalność:
- wymiary te są niezależne (Łosiak, str. 180-193)

8. Gray - 3 systemy emocjonalne:
- BAS (system zbliżania behawioralnego), BIS (system hamowania behawioralnego), fight or flight (system walki - ucieczki) (Łosiak, str. 180-193)

9. Goldsmith i Campos - koncepcja temperamentu dziecięcego:
- zróżnicowanie w reagowaniu dla każdej z podstawowych emocji (Łosiak, str. 180-193)

10. FAST (hehe, nie pamiętam, czy to faktycznie było na egzaminie, czy mam już konfabulacje związane z rozwiązywaniem wcześniejszych testów... tak czy siak - może komuś się przyda):
- Ekman i Friesen - obiektywna technika behawioralna, pozwalająca na ocenę ekspresji emocji przez analizę 3 obszarów twarzy (tekst Gasiula)

11. Frijda - prawo hedonistycznej asymetrii

12. Co znaczy efekt Stroopa w psychologii

13. Leventhal i Scherer: emocje mogą być wywoływane przez procesy przetwarzania informacji przebiegające na 3 poziomach:
- sensomotorycznyn, schematycznym i pojęciowym (Łosiak, str. 106-120)

14. Emocje wg Schwedera:
- złożone struktury narracyjne (referat nr 1)

15. Opis jakiejś sytuacji i trzeba było wybrać, co jest aktywniejsze, a co mniej: hipokamp i ciało migdałowate (nie pamiętam dokładnej treści...) (tekst LeDoux)

16. Co NIE JEST funkcją hipokampa:
- powiązanie z układem nagrody (tekst LeDoux)

17. Jaką metodą najlepiej mierzy się nastrój:
- Tu chyba było 'brak poprawnej odpowiedzi", ale nie wiem, nie pamiętam... (tekst Gasiula)

18. Pierwsze polskie prace z dziedziny psychologii emocji:
- Heinrich i Witwicki

19. Jakies pytania o McClellandzie (tekst Rheinberga, str. 191-217)

20. W jakich sytuacjach najlepiej odradza się poczucie kontroli (trochę o tym w tekście Kofty)

21. Wpływ jakiś hormonów na coś (nie pamiętam...)


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Czarna Mamba dnia Wto 19:04, 17 Cze 2008, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
atomowkaa




Dołączył: 31 Sty 2008
Posty: 169
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/5


PostWysłany: Wto 18:49, 17 Cze 2008    Temat postu:

Były dwa lub trzy pytania o teorie zajonca (emocje a poznanie)
Co do hormonów to chodziło o to jakie warunkuja szczęście (dopamina i serotonina?)
Pytanie o model homoeostatyczny - "zmniejszanie" popedów
Pytanie o drogę górną i dolną, która za co odpowiada
Jak można w sposób metaforyczny ująć uczucia (chyba wg Graya) piekło - niebo, ziemia, teatr aktor - chyba o to chodziło


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Czarna Mamba




Dołączył: 29 Sty 2008
Posty: 103
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5


PostWysłany: Wto 19:01, 17 Cze 2008    Temat postu:

atomowkaa napisał:

Jak można w sposób metaforyczny ująć uczucia (chyba wg Graya) piekło - niebo, ziemia, teatr aktor - chyba o to chodziło

Wg Goffmana i chodzi i aktorów i teatr Wink


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Swistak_kr




Dołączył: 03 Kwi 2008
Posty: 281
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5

Skąd: Kraków

PostWysłany: Nie 19:23, 31 Sie 2008    Temat postu:

może ktoś by to sprawdził?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Luna




Dołączył: 06 Cze 2008
Posty: 59
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5


PostWysłany: Śro 23:27, 03 Wrz 2008    Temat postu:

Odp o aktora i teatr jest pewna pamiętam to z jakiegos tekstu jak jeszcze bylam na biezaco z nauka Sad

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
atomowkaa




Dołączył: 31 Sty 2008
Posty: 169
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/5


PostWysłany: Pią 8:46, 05 Wrz 2008    Temat postu:

a macie może jakieś info od ludków z II roku jak wygląda poprawka?? czy bedą te same pytania itp??

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
XVII




Dołączył: 29 Sty 2008
Posty: 69
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5

Skąd: wziąć zapał do nauki?

PostWysłany: Pią 15:46, 05 Wrz 2008    Temat postu:

Jeden ludek z II roku mówi, że ostatnio egzamin powtórzył się w całości. Dla pewności proponowałbym rozpytać jeszcze innych.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
kasialasia




Dołączył: 02 Wrz 2008
Posty: 53
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5

Skąd: Uć/Kraków

PostWysłany: Pią 18:59, 05 Wrz 2008    Temat postu:

zapamietalam pytanie co to sa skrypty seksualne:D
ponizej pytania z zeszlego roku z kolosow i egzaminu, nie ma polskich liter niestety:/
1. W teorii Jamesa – Langego ¼ród³em emocji:
 s± dzia³ania, zmiany napiêcia miê¶ni i zmiany w narz±dach wewnêtrznych
 jest ocena poznawcza wydarzenia
 jest pobudzenie o¶rodkowego uk³adu nerwowego
 s± procesy zachodz±ce w j±drach wzgórza
 ¿adna z odpowiedzi nie jest prawid³owa
2. W teorii Lazarusa proces oceny pierwotnej:
 okre¶la, czy emocja siê pojawi
 wi±¿e siê z mo¿liwo¶ciami poradzenia sobie w okre¶lonej sytuacji
 jest procesem o charakterze czysto poznawczym
 wi±¿e siê z przewidywaniem skutków dzia³añ podjêtych w danej sytuacji
 ¿adna z odpowiedzi nie jest prawid³owa
3. Które z twierdzeñ jest najbardziej zgodne z koncepcj± psychicznej reprezentacji emocji:
 reprezentacja jest tworzona w niepowi±zanych ze sob± kodach: obrazowym, werbalnym, abstrakcyjnym
 reprezentacja powstaj±ca w kodzie abstrakcyjnym jest najmniej ogólna
 reprezentacja tworzona jest w powi±zanych kodach: obrazowym, abstrakcyjnym, werbalnym
 przej¶cie od kodu obrazowego do werbalnego okre¶la siê jako wizualizacjê
 ¿adna z odpowiedzi nie jest prawid³owa
4. Hipokamp
 wp³ywa na skuteczno¶æ warunkowania bod¼ca
 odpowiada za uwalnianie hormonów stresu
 ma znaczenie dla warunkowania kontekstualnego
 odpowiada za pamiêæ proceduraln±
 ¿adna z odpowiedzi nie jest prawid³owa
5. Do wymiarów poziomu aktywacji wyodrêbnionych przez Thayer’a nale¿±:
 aktywacja ogólna, dezaktywacja przeciêtna, wysoka aktywacja
 dezaktywacja, wysoka aktywacja, aktywacja ogólna
 aktywacja sytuacyjna, dezaktywacja, wysoka aktywacja
 dezaktywacja, wysoka aktywacja, dezaktywacja ogólna
 ¿adna z odpowiedzi nie jest prawid³owa
6. Komentuj±c koncepcjê MacLeana, LeDoux stwierdzi³, ¿e:
 nale¿y j± wyeliminowaæ jako ca³kowicie bezzasadn±
 nale¿y zaakceptowaæ stwierdzenia MacLeana dotycz±ce natury emocji, a odrzuciæ koncepcjê uk³adu limbicznego
 ca³kowicie j± zaakceptowa³ i uczyni³ punktem wyj¶cia swoich badañ
 akceptuje tylko stwierdzenia dotycz±ce filogenezy emocji
 ¿adna z odpowiedzi nie jest prawid³owa
7. Emocje podstawowe, zdaniem Klausa Scherera:
 nie mog± byæ zidentyfikowane, poniewa¿ jest to teoretycznie nieuzasadnione
 s± to raczej emocje modalne – sekwencje z³o¿one z typowych elementów o zmiennych wzorcach
 to takie, które s± poprzedzone piêciofazowym procesem oceny bod¼ca
 mog± byæ wyró¿nione poprzez odpowiednie nazwy oznaczaj±ce prototypy i kategorie pojêciowe
 ¿adna z odpowiedzi nie jest prawid³owa
8. Frijda, w swej klasyfikacji stanów afektywnych uwzglêdni³:
 afekt, emocje, aktywacje
 sentymenty, epizody emocjonalne, cechy temperamentalne
 epizody emocjonalne, sentymenty, cechy osobowo¶ci
 emocje, nastroje, resentymenty
1. Prze³amanie pogl±du, ¿e rozum góruje nad emocjami dokona³o siê m.in. dziêki pracom:
 Kanta
 Melabranche’a
 Hume’a
 ¯adna z odpowiedzi nie jest prawid³owa
2. Koncepcja Darwina g³osi, ¿e
 emocje nie maj± charakteru adaptacyjnego
 emocje nadaj± energiê zachowaniom adaptacyjnym, ale nie maj± znaczenia sygnalizacyjnego
 emocje maj± wy³±cznie znaczenie sygnalizacyjne, komunikacyjne
 emocje nadaj± energiê zachowaniom adaptacyjnym oraz uruchamiaj± system komunikacji
 ¿adna z odpowiedzi nie jest prawid³owa
3. Ruminowanie definiuje siê jako:
 aktywne i nawracaj±ce siê skupianie na objawach w³asnego cierpienia i okoliczno¶ciach im towarzysz±cych
 styl reagowania sprzyjaj±cy skracaniu okresów obni¿onego nastroju
 bierne i nawracaj±ce koncentrowanie siê na w³asnych osi±gniêciach
 strategiê radzenia sobie z okre¶laniem celów d³ugoterminowych
 ¿adna z odpowiedzi nie jest prawid³owa
4. Symulacje procesu (w odniesieniu do celów):
 stanowi± dynamiczny mechanizm radzenia sobie z traumatycznymi wydarzeniami
 s± bardziej efektywne od symulacji rezultatu
 zwiêkszaj± motywacjê poprzez odwo³ywanie siê do przewidywanych pozytywnych emocji
 odznaczaj± siê ni¿sz± efektywno¶ci± ni¿ symulacje rezultatu
 ¿adna z odpowiedzi nie jest prawid³owa
5. Z badañ Csikszentmihalyiego nad zjawiskiem „przep³ywu” wynika, ¿e
 dostosowanie warunków zewnêtrznych do w³asnych celów jest skuteczn± strategi± poprawiaj±c± jako¶æ ¿ycia
 kontrolowanie ¶wiadomo¶ci opiera siê przede wszystkim na inteligencji analitycznej
 dla wystêpowania zjawiska „przep³ywu” kluczowe znaczenie maj± zdolno¶ci zwi±zane z regulacj± emocji
 powstawaniu zjawiska „przep³ywu” sprzyja stawianie sobie odleg³ych, nieokre¶lonych celów
oraz odraczanie informacji zwrotnej
 ¿adna z odpowiedzi nie jest prawid³owa
6. Wed³ug McIntosha osoby okre¶lane jako „zwolennicy istnienia powi±zañ”
 s± bardziej sk³onne do ruminowania aktualnego, nieurzeczywistnionego celu
 nadmiernie koncentruj± siê na powi±zaniach pomiêdzy celami ni¿szego rzêdu
 nadmiernie koncentruj± siê na powi±zaniach pomiêdzy celami wy¿szego rzêdu
 traktuj± powi±zania miêdzy celami jako ni¿szego rzêdu z celami wy¿szego rzêdu jako elastyczne
 ¿adna z odpowiedzi nie jest prawid³owa
7. Pojêcia pokrewne do pojêcia inteligencji emocjonalnej to:
 kompetencja emocjonalna, inteligencja spo³eczna, inteligencja prospo³eczna
 inteligencja personalna, inteligencja interpersonalna, kompetencja emocjonalna
 inteligencja spo³eczna, kompetencja emocjonalna, inteligencja personalna
 inteligencja intrapersonalna, kompetencja emocjonalna, inteligencja spo³eczna
 ¿adna z odpowiedzi nie jest prawid³owa
8. Wyniki uzyskiwane w skali inteligencji emocjonalnej INTE:
 koreluj± dodatnio z ekstrawersj± i neurotyczno¶ci±
 ró¿nicuj± osoby o odmiennej pozycji socjometrycznej
 s± niezale¿na od p³ci
 nie ró¿nicuj± grup zawodowych
 ¿adna z odpowiedzi nie jest prawid³owa
9. Znaczenie emocjonalne szczególnie odwo³uje siê do procesu:
 rozpoznawania emocji u siebie i innych osób
 interpretowania emocji jako elementu codziennego ¿ycia spo³ecznego
 okre¶lania relacji przyczynowo – skutkowych pomiêdzy bod¼cem wywo³uj±cym emocjê a jej ekspresj±
 definiowania pojêæ zwi±zanych z emocjami w kontek¶cie teorii naukowych
 ¿adna z odpowiedzi nie jest prawid³owa
10. Oddzia³ywanie mowy emocjonalnej na ¿ycie spo³eczne to kwestia charakterystyczna dla analizowania emocji jako:
 schematów
 struktur perswazyjnych
 kategorii
 dyskursu
 ¿adna z odpowiedzi nie jest prawid³owa
11. Efekt graniczny kategorii obserwowany w badaniach nad wyrazami mimicznymi emocji:
 stanowi argument na rzecz traktowania emocji jako systemów ci±g³ych
 jest obecnie traktowany jako artefakt
 stanowi argument na rzecz traktowania emocji jako systemów nieci±g³ych
 potwierdza za³o¿enia o kulturowych uwarunkowaniach ekspresji emocjonalnej
 ¿adna z odpowiedzi nie jest prawid³owa
12. Wed³ug G. Lakoff’a i M. Johnsona wyra¿enia gestualne:
 s± ubo¿sze semantycznie od wyra¿eñ werbalnych
 s± równie bogate znaczeniowo jak wyra¿enia werbalne
 wskazuj± wy³±cznie na struktury pojêciowe o charakterze niemetaforycznym
 maj± niewielkie znaczenie dla poznawania struktur pojêciowych jednostki
 ¿adna z odpowiedzi nie jest prawid³owa
13. Pierwszym etapem postêpowania w metodzie fenomenologicznej jest:
 uchwycenie sensu ca³o¶ci
 zró¿nicowanie jednostek sensu
 przeprowadzenie wywiadu z osob± badan±
 przekszta³cenie codziennych wyra¿eñ podmiotu na jêzyk psychologiczny
 ¿adna z odpowiedzi nie jest prawid³owa
14. Kategorie wyodrêbnione przez Mc Neilla to:
 gesty deiktyczne, emblematy, ilustratory
 adaptatory, gesty kohezyjne, gesty metaforyczne
 gesty metaforyczne, gesty ikoniczne, gesty kohezyjne
 autoadaptatory, regulatory konwersacji, uderzenia
 ¿adna z odpowiedzi nie jest prawid³owa
15. Zdaniem Wêgrzyckiego przypisanie uczuciom charakteru irracjonalnego mo¿e wynikaæ z:
 przyjêcia celowo¶ci i ekonomiczno¶ci za kryteria racjonalno¶ci
 przyjêcia perspektywy fenomenologicznej
 uznania sensowno¶ci za kryterium racjonalno¶ci
 uznania racjonalno¶ci za domenê intelektu
 ¿adna z odpowiedzi nie jest prawid³owa
16. Uczucia okre¶lane jako odpowied¼ na warto¶æ:
 s± nieintencjonalne
 zawieraj± element transcendencji
 s± wolne od ryzyka przyjêcia postaci namiêtno¶ci
 maj± charakter nie¶wiadomy
 ¿adna z odpowiedzi nie jest prawid³owa
17. Zdaniem Hildebrandta wp³yw namiêtno¶ci na wolê i umys³ wi±¿e siê z ich:
 intensywno¶ci±
 warto¶ciuj±cym charakterem
 zabarwieniem uczuciowym
 znakiem emocjonalnym
 ¿adna z odpowiedzi nie jest prawid³owa
18. Zgodnie z za³o¿eniami fenomenologii uczucia traktuje siê jako:
 stanowi±ce sferê wielorakiego sensu, nieintencjonalne
 nale¿±ce do sfery ducha, nieswoiste
 nale¿±ce do sfery ducha, zró¿nicowane jako¶ciowo
 uporz±dkowane, niekognitywne
 ¿adna z odpowiedzi nie jest prawid³owa
1. Zgodnie z teori± autodeterminacji, z amotywacj± mamy do czynienia, gdy:
 wystêpuje brak poczucia zwi±zku miêdzy dzia³aniami jednostki a ich wynikami
 zachodzi brak motywacji wewnêtrznej, wystêpuje wy³±cznie motywacja zewnêtrzna
 czynno¶ci wykonywane s± ze wzglêdu na nagrody zewnêtrzne
 warto¶æ motywacyjna zwi±zana z czynno¶ci± przewy¿sza warto¶æ motywacyjn± zwi±zan± z nagrodami
 ¿adna z odpowiedzi nie jest prawid³owa

2. Motyw osi±gniêæ wg McClellanda:
 jest dyspozycj± d±¿enia do satysfakcji wynikaj±cej z sukcesu we wspó³zawodnictwie ze standardami doskona³o¶ci
 jest dyspozycj± do unikania dyskomfortu wynikaj±cego z pora¿ki we wspó³zawodnictwie ze standardami doskona³o¶ci
 jest dyspozycj± do osi±gania celów zwi±zanych z pozytywnymi emocjami
 jest dyspozycj± do stosowania mechanizmów podtrzymuj±cych pozytywn± ocenê w³asnych kompetencji
 ¿adna z powy¿szych odpowiedzi nie jest prawid³owa

3. Zdaniem Heckhausena motyw osi±gniêæ wi±¿e siê:
 z koncentracj± wy³±cznie na wyniku dzia³ania
 z koncentracj± na wynikach innych osób
 z koncentracj± na w³asnym „ja”
 z koncentracj± na wcze¶niejszych sukcesach
 ¿adna z odpowiedzi nie jest prawid³owa

4. Zgodnie z hierarchicznym modelem motywacji do d±¿enia i unikania
 d±¿enie do wykazania siê wi±¿e siê z koncentracj± na wzro¶cie kompetencji i umiejêtno¶ci
 unikanie dzia³ania wi±¿e siê z unikaniem nieprzychylnych ocen w³asnych kompetencji
 d±¿enie do mistrzostwa zakorzenione jest w potrzebie unikania pora¿ek
 d±¿enie do mistrzostwa oraz d±¿enie do wykazania siê prowadzi do rozwoju motywacji zewnêtrznej
 ¿adna z odpowiedzi nie jest prawid³owa.

5. Modelowi Atkinsona zarzucano, ¿e:
 opiera siê na poznawczych teoriach motywacji
 dobrze opisuje jedynie sytuacje, w których jednostka ma poczucie wp³ywu na osi±gniêcie sukcesu
 dotyczy przede wszystkim dzia³añ zmierzaj±cych do sukcesów po¶rednich
 nie uwzglêdnia tendencji do unikania niepowodzeñ
 ¿adna z odpowiedzi nie jest prawid³owa

6. Regulacje oparte na identyfikacji
 dotycz± uto¿samiania siê z grup± osób znacz±cych
 odnosz± siê do u¶wiadomionych motywów (zidentyfikowanych)
 dotycz± zachowañ spostrzeganych jako wybrane przez siebie
 dotycz± identyfikacji ze ¼ród³em standardu doskona³o¶ci
 ¿adna z odpowiedzi nie jest prawid³owa

7. Zgodnie z koncepcj± Carol Dweck dotycz±c± teorii rozwoju kompetencji
 osoby dysponuj±ce teori± sta³o¶ci d±¿± do utrzymywania swoich kompetencji na sta³ym poziomie
 osoby dysponuj±ce teori± wzrostu przejawiaj± sk³onno¶ci do samoutrudnienia
 osoby dysponuj±ce teori± sta³o¶ci d±¿± do potwierdzenia w³asnych zdolno¶ci
 osoby dysponuj±ce teori± wzrostu mniej realistycznie przeceniaj± w³asne mo¿liwo¶ci radzenia sobie z wyzwaniami
 ¿adna z odpowiedzi nie jest prawid³owa

8. Osoby o niskiej samoocenie
 akceptuj± g³ównie wzmocnienia pozytywne
 wyznaczaj± sobie nadmiernie ambitne cele
 nie stosuj± strategii samoutrudnienia
 na sytuacje nowe reaguj± wysokim poziomem lêku
 ¿adna z odpowiedzi nie jest prawid³owa

9. W modelu Atkinsona warto¶æ pobudki, jak± stanowi sukces:
 jest tym wiêksza, im mniejsze prawdopodobieñstwo sukcesu
 nie zale¿y od prawdopodobieñstwa sukcesu
 jest tym mniejsza, im mniejsze prawdopodobieñstwo sukcesu
 zmienia siê w zale¿no¶ci od do¶wiadczeñ jednostki
 ¿adna z odpowiedzi nie jest prawid³owa

10. W interakcyjnym modelu Sternberga
 mi³o¶æ spe³niona wi±¿e siê ze wspó³wystêpowaniem intymno¶ci i zrozumienia
 mi³o¶æ przyjacielska wi±¿e siê ze wspó³wystêpowaniem intymno¶ci i zrozumienia
 mi³o¶æ romantyczna wi±¿e siê ze wspó³wystêpowaniem namiêtno¶ci i zaanga¿owania
 mi³o¶æ bezmy¶lna wi±¿e siê ze wspó³wystêpowaniem intymno¶ci i namiêtno¶ci
 ¿adna z odpowiedzi nie jest prawid³owa

11. Zgodnie z poznawczymi teoriami motywacji
 si³a reakcji jest funkcj± si³y popêdu i nawyku
 tendencja po podjêciu dzia³ania wi±¿e siê g³ównie z oczekiwaniami, ¿e doprowadzi ono do okre¶lonych konsekwencji
 tendencja do dzia³ania zale¿y od wcze¶niejszych do¶wiadczeñ jednostki
 tendencja do dzia³ania zale¿y od aktualnych przekonañ na temat warto¶ci i prawdopodobieñstwa ich uzyskania
 ¿adna z odpowiedzi nie jest prawid³owa

12. Koniecznym warunkiem wyst±pienia reaktancji jest:
 silne poczucie kontroli nad sytuacj±
 wysoka atrakcyjno¶æ zablokowanego dzia³ania
 indywidualne poczucie wp³ywu na czynnik stanowi±cy ¼ród³o frustracji
 oczekiwanie mo¿liwo¶ci wyboru
 ¿adna z odpowiedzi nie jest prawid³owa

13. Rezygnacja ze sprawowania kontroli mo¿e nast±piæ, gdy:
 jednostka jest ca³kowicie pewna pozytywnych skutków swoich dzia³añ
 skutki dzia³añ jednostki mog± byæ moralnie dwuznaczne
 zmniejsza siê zakres odpowiedzialno¶ci zwi±zany z pe³nion± rol± spo³eczn±
 nasila siê iluzja kontroli
 ¿adna z odpowiedzi nie jest prawid³owa

14. W warunkach orientacji na dzia³anie:
 aktywizuj± siê strategie deliberacyjne, wzrasta globalna samoocena
 nasila siê iluzja kontroli, obni¿a siê globalna samoocena
 wzrasta nierealistyczny optymizm, wy³±czone zostaj± motywy konkurencyjne
 obni¿a siê iluzja kontroli, nastêpuje selektywna „blokada” pamiêci
 ¿adna z odpowiedzi nie jest prawid³owa

15. Z badañ nad motywacj± sytuacyjn± wynika, ¿e:
 zewnêtrzne nagrody za wykonanie okre¶lonej czynno¶ci nie maj± wp³ywu na poziom zwi±zanej z ni± motywacji wewnêtrznej
 obni¿enie poziomu motywacji wewnêtrznej zawsze implikuje wzrost motywacji zewnêtrznej
 wszystkie uwzglêdnione przez Deci’ego i Ryan’a rodzaje motywacji zwi±zane s± z indywidualn± percepcj± kompetencji i autonomii
 obni¿enie poziomu motywacji zewnêtrznej zawsze powoduje wzrost motywacji wewnêtrznej
 ¿adna z odpowiedzi nie jest prawid³owa

16. Mechanizmy zwi±zane samoodradzaniem siê poczucia kontroli to:
 porównania w dó³, autoafirmacja
 identyfikacja dzia³ania, zmiana obrazu przyczyn negatywnego zdarzenia
 opanowanie trwogi, energetyzacja dzia³ania
 podtrzymywanie implementacyjnego stanu umys³u, obronny wzorzec atrybucji przyczynowych
 ¿adna z odpowiedzi nie jest prawid³owa

17. Zdaniem McClellanda podstaw± wszelkiej motywacji s±:
 emocje
 prywatne koncepcje motywacji
 popêdy
 spostrzegane przez podmiot cele
 ¿adna z odpowiedzi nie jest prawid³owa

18. Z badañ psychologów ewolucyjnych nad kobiecymi strategiami doboru partnera wynika, ¿e:
 kobiety o du¿ych zasobach wybieraj± partnerów o mniejszych zasobach
 wielko¶æ zasobów kobiety nie powoduje obni¿enia siê jej oczekiwañ wobec zasobów partnera
 wiek mê¿czyzny nie stanowi dla kobiety sygna³u zasobno¶ci
 przewidywany czas trwania zwi±zku nie ma znaczenia dla strategii doboru partnera
 ¿adna z odpowiedzi nie jest prawid³owa

19. Zgodnie z ujêciem poznawczym:
 mi³o¶æ jest ¶wiadom± decyzj±
 zakochanie i przywi±zanie opieraj± siê przede wszystkim na zwi±zkach chemicznych z grupy endorfin
 kultura nie ma znaczenia dla kszta³towania siê motywacji seksualnej
 skrypty seksualne maj± charakter wrodzony
 ¿adna z odpowiedzi nie jest prawid³owa

20. Krytyka podej¶cia psychoewolucyjnego nie dotyczy³a:
 podtrzymywania stereotypów i uprzedzeñ
 opierania siê g³ównie na wynikach badañ ankietowych
 uzasadniania podwójnej normy w odniesieniu do swobody seksualnej
 niezmienno¶ci strategii doboru partnera na przestrzeni tysi±cleci
 ¿adna z odpowiedzi nie jest prawid³owa


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
kasialasia




Dołączył: 02 Wrz 2008
Posty: 53
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5

Skąd: Uć/Kraków

PostWysłany: Pią 22:33, 05 Wrz 2008    Temat postu:

1. W teorii Jamesa – Langego źródłem emocji:
a) są działania, zmiany napięcia mięśni i zmiany w narządach wewnętrznych
b) jest ocena poznawcza wydarzenia
c)jest pobudzenie ośrodkowego układu nerwowego
d) procesy zachodzące w jądrach wzgórza
e)żadna z odpowiedzi nie jest prawidłowa
2. W teorii Lazarusa proces oceny pierwotnej:
a)określa, czy emocja się pojawi
b) wiąże się z możliwościami poradzenia sobie w określonej sytuacji
c)jest procesem o charakterze czysto poznawczym
d)wiąże się z przewidywaniem skutków działań podjętych w danej sytuacji
e)żadna z odpowiedzi nie jest prawidłowa
3. Które z twierdzeń jest najbardziej zgodne z koncepcją psychicznej reprezentacji emocji:
a) reprezentacja jest tworzona w niepowiązanych ze sobą kodach : obrazowym, werbalnym, abstrakcyjnym
b) reprezentacja powstająca w kodzie abstrakcyjnym jest najmniej ogólna
c)reprezentacja tworzona jest w powiązanych kodach: obrazowym, abstrakcyjnym, werbalnym
d) przejście od kodu obrazowego do werbalnego określa się jako wizualizację
e)żadna z odpowiedzi nie jest prawidłowa
4. Hipokamp
a)wpływa na skuteczność warunkowania bodźca
b)odpowiada za uwalnianie hormonów stresu
c)ma znaczenie dla warunkowania kontekstualnego
d)odpowiada za pamięć proceduralną
e)żadna z odpowiedzi nie jest prawidłowa
5. Do wymiarów poziomu aktywacji wyodrębnionych przez Thayer’a należą:
a)aktywacja ogólna, dezaktywacja przeciętna, wysoka aktywacja
b) dezaktywacja, wysoka aktywacja, aktywacja ogólna
c)aktywacja sytuacyjna, dezaktywacja, wysoka aktywacja
d)dezaktywacja, wysoka aktywacja, dezaktywacja ogólna
e)żadna z odpowiedzi nie jest prawidłowa
6. Komentując koncepcję MacLeana, LeDoux stwierdził, że:
a) należy ją wyeliminować jako całkowicie bezzasadną
b)należy zaakceptować stwierdzenia MacLeana dotyczące natury emocji, a odrzucić koncepcję układu limbicznego
c)całkowicie ją zaakceptować i uczynić punktem wyjścia swoich badań
d)akceptuje tylko stwierdzenia dotyczące filogenezy emocji
e)żadna z odpowiedzi nie jest prawidłowa
7. Emocje podstawowe, zdaniem Klausa Scherera:
a)nie mogą być zidentyfikowane, ponieważ jest to teoretycznie nieuzasadnione
b) są to raczej emocje modalne – sekwencje złożone z typowych elementów o zmiennych wzorcach
c)to takie, które są poprzedzone pięciofazowym procesem oceny bodźca
mogą być wyróżnione poprzez odpowiednie nazwy oznaczające prototypy i kategorie pojęciowe
e)żadna z odpowiedzi nie jest prawidłowa 8. Frijda, w swej klasyfikacji stanów afektywnych uwzględnił:
a)afekt, emocje, aktywacje
b) sentymenty, epizody emocjonalne, cechy temperamentalne
c)epizody emocjonalne, sentymenty, cechy osobowości
d) emocje, nastroje, resentymenty e)żadna z odpowiedzi nie jest prawidłowa
9. Przełamanie poglądu, że rozum góruje nad emocjami dokonało się m.in. dzięki pracom:
a) Kanta
b)Melabranche’a
c)Hume’a
e)żadna z odpowiedzi nie jest prawidłowa
10. Koncepcja Darwina głosi, że
a)emocje nie mają charakteru adaptacyjnego
b) emocje nadają energię zachowaniom adaptacyjnym, ale nie mają znaczenia sygnalizacyjnego
c)emocje mają wyłącznie znaczenie sygnalizacyjne, komunikacyjne
d)emocje nadają energię zachowaniom adaptacyjnym oraz uruchamiają system komunikacji
e)żadna z odpowiedzi nie jest prawidłowa
11. Ruminowanie definiuje się jako:
a)aktywne i nawracające się skupianie na objawach własnego cierpienia i okolicznościach im towarzyszących
12. Symulacje procesu (w odniesieniu do celów):
a)stanowią dynamiczny mechanizm radzenia sobie z traumatycznymi wydarzeniami
b) są bardziej efektywne od symulacji rezultatu
c) zwiększają motywację poprzez odwoływanie się do przewidywanych pozytywnych emocji
d)odznaczają się niższą efektywnością niż symulacje rezultatu
e)żadna z odpowiedzi nie jest prawidłowa
13. Z badań Csikszentmihalyiego nad zjawiskiem „przepływu” wynika, że
a)dostosowanie warunków zewnętrznych do własnych celów jest skuteczną strategią b)poprawiającą jakość życia
c)kontrolowanie świadomości opiera się przede wszystkim na inteligencji analitycznej
dla występowania zjawiska „przepływu” kluczowe znaczenie mają zdolności związane z regulacją emocji
d)powstawaniu zjawiska „przepływu” sprzyja stawianie sobie odległych, nieokreślonych celów oraz odraczanie informacji zwrotnej
e)żadna z odpowiedzi nie jest prawidłowa 14. Według McIntosha osoby określane jako „zwolennicy istnienia powiązań”
a)są bardziej skłonne do ruminowania aktualnego, nieurzeczywistnionego celu
b)nadmiernie koncentrują się na powiązaniach pomiędzy celami niższego rzędu
c) nadmiernie koncentrują się na powiązaniach pomiędzy celami wyższego rzędu
d)traktują powiązania między celami jako niższego rzędu z celami wyższego rzędu jako elastyczne
e)żadna z odpowiedzi nie jest prawidłowa
15. Pojęcia pokrewne do pojęcia inteligencji emocjonalnej to:
a)kompetencja emocjonalna, inteligencja społeczna, inteligencja prospołeczna
b) inteligencja personalna, inteligencja interpersonalna, kompetencja emocjonalna
c) inteligencja społeczna, kompetencja emocjonalna, inteligencja personalna
d)inteligencja intrapersonalna, kompetencja emocjonalna, inteligencja społeczna
e)żadna z odpowiedzi nie jest prawidłowa
16. Wyniki uzyskiwane w skali inteligencji emocjonalnej INTE:
a) korelują dodatnio z ekstrawersją i neurotycznością
b)różnicują osoby o odmiennej pozycji socjometrycznej
c)są niezależne od płci
d)nie różnicują grup zawodowych
e)żadna z odpowiedzi nie jest prawidłowa
17. Znaczenie emocjonalne szczególnie odwołuje się do procesu:
a)rozpoznawania emocji u siebie i innych osób
b)interpretowania emocji jako elementu codziennego życia społecznego
c)określania relacji przyczynowo – skutkowych pomiędzy bodźcem wywołującym emocję a jej ekspresją
d)definiowania pojęć związanych z emocjami w kontekście teorii naukowych
e)żadna z odpowiedzi nie jest prawidłowa 18. Oddziaływanie mowy emocjonalnej na życie społeczne to kwestia charakterystyczna dla analizowania emocji jako:
a) schematów
b)struktur perswazyjnych
c)kategorii
d)dyskursu
e)żadna z odpowiedzi nie jest prawidłowa
19. Efekt graniczny kategorii obserwowany w badaniach nad wyrazami mimicznymi emocji:
a) stanowi argument na rzecz traktowania emocji jako systemów ciągłych
b) jest obecnie traktowany jako artefakt
c)stanowi argument na rzecz traktowania emocji jako systemów nieciągłych
d)potwierdza założenia o kulturowych uwarunkowaniach ekspresji emocjonalnej
e)żadna z odpowiedzi nie jest prawidłowa 20. Według G. Lakoff’a i M. Johnsona wyrażenia gestualne:
a) są uboższe semantycznie od wyrażeń werbalnych
b) są równie bogate znaczeniowo jak wyrażenia werbalne
c)wskazują wyłącznie na struktury pojęciowe o charakterze niemetaforycznym
d)mają niewielkie znaczenie dla poznawania struktur pojęciowych jednostki
e)żadna z odpowiedzi nie jest prawidłowa
21. Pierwszym etapem postępowania w metodzie fenomenologicznej jest:
a) zróżnicowanie jednostek sensu
22. Kategorie wyodrębnione przez Mc Neilla to:
a)gesty deiktyczne, emblematy, ilustratory
b)adaptatory, gesty kohezyjne, gesty metaforyczne
c)gesty metaforyczne, gesty ikoniczne, gesty kohezyjne
d)autoadaptatory, regulatory konwersacji, uderzenia
e)żadna z odpowiedzi nie jest prawidłowa
23. Zdaniem Węgrzyckiego przypisanie uczuciom charakteru irracjonalnego może wynikać z:
a)przyjęcia celowości i ekonomiczności za kryteria racjonalności
b)przyjęcia perspektywy fenomenologicznej
c)uznania sensowności za kryterium racjonalności
d)uznania racjonalności za domenę intelektu
e)żadna z odpowiedzi nie jest prawidłowa
24. Uczucia określane jako odpowiedź na wartość:
a)są nieintencjonalne
b)zawierają element transcendencji
c)są wolne od ryzyka przyjęcia postaci namiętności
d)mają charakter nieświadomy
e)żadna z odpowiedzi nie jest prawidłowa
25. Zdaniem Hildebrandta wpływ namiêtności na wolę i umysł wiąże się z ich:
a)intensywnością
b)wartościującym charakterem
c)zabarwieniem uczuciowym
d)znakiem emocjonalnym
e)żadna z odpowiedzi nie jest prawidłowa
26. Zgodnie z założeniami fenomenologii uczucia traktuje się jako:
a) stanowiące sferę wielorakiego sensu, nieintencjonalne
b)należące do sfery ducha, nieswoiste
c)należące do sfery ducha, zróżnicowane jakościowo
d)uporządkowane, niekognitywne
e)żadna z odpowiedzi nie jest prawidłowa
27. Zgodnie z teorią autodeterminacji, z amotywacją mamy do czynienia, gdy:
a)występuje brak poczucia związku między działaniami jednostki a ich wynikami
b)zachodzi brak motywacji wewnętrznej, występuje wyłącznie motywacja zewnętrzna
c)czynności wykonywane są ze względu na nagrody zewnętrzne
d)wartość motywacyjna związana z czynnością przewyższa wartość motywacyjną związaną z nagrodami
e)żadna z odpowiedzi nie jest prawidłowa

28. Motyw osiągnięć wg McClellanda:
a)jest dyspozycją dążenia do satysfakcji wynikającej z sukcesu we współzawodnictwie ze standardami doskonałości
b)jest dyspozycją do unikania dyskomfortu wynikającego z porażki we współzawodnictwie ze standardami doskonałości
c) jest dyspozycją do osiągania celów związanych z pozytywnymi emocjami
d)jest dyspozycją do stosowania mechanizmów podtrzymujących pozytywną ocenę własnych kompetencji
e)żadna z odpowiedzi nie jest prawidłowa
29. Zdaniem Heckhausena motyw osiągnięć wiąże się:
a)z koncentracją wyłącznie na wyniku działania
b)z koncentracją na wynikach innych osób
c)z koncentracją na własnym „ja”
d) z koncentracją na wcześniejszych sukcesach
e)żadna z odpowiedzi nie jest prawidłowa

30. Zgodnie z hierarchicznym modelem motywacji do dążenia i unikania
a)dążenie do wykazania się wiąże się z koncentracją na wzroście kompetencji i umiejętności
b) unikanie działania wiąże się z unikaniem nieprzychylnych ocen własnych kompetencji
c)dążenie do mistrzostwa zakorzenione jest w potrzebie unikania porażek
d) dążenie do mistrzostwa oraz dążenie do wykazania się prowadzi do rozwoju motywacji zewnętrznej
e)żadna z odpowiedzi nie jest prawidłowa

31. Modelowi Atkinsona zarzucano, że:
a)opiera się na poznawczych teoriach motywacji
b)dobrze opisuje jedynie sytuacje, w których jednostka ma poczucie wpływu na osiągnięcie sukcesu
c)dotyczy przede wszystkim działań zmierzających do sukcesów pośrednich
d)nie uwzględnia tendencji do unikania niepowodzeń
e)żadna z odpowiedzi nie jest prawidłowa

32. Regulacje oparte na identyfikacji
a)dotyczą utożsamiania się z grupą osób znaczących
b)odnoszą się do uświadomionych motywów (zidentyfikowanych)
c)dotyczą zachowań spostrzeganych jako wybrane przez siebie
d)dotyczą identyfikacji ze źródłem standardu doskonałości
e)żadna z odpowiedzi nie jest prawidłowa

33. Zgodnie z koncepcją Carol Dweck dotyczącą teorii rozwoju kompetencji
a)osoby dysponujące teorią stałości dążą do utrzymywania swoich kompetencji na stałym poziomie
b) osoby dysponujące teorią wzrostu przejawiają skłonności do samoutrudnienia
c)osoby dysponujące teorią stałości dążą do potwierdzenia własnych zdolności
d)osoby dysponujące teorią wzrostu mniej realistycznie przeceniają własne możliwości radzenia sobie z wyzwaniami
e)żadna z odpowiedzi nie jest prawidłowa

34. Osoby o niskiej samoocenie
a)akceptują głównie wzmocnienia pozytywne
b)wyznaczają sobie nadmiernie ambitne cele
c)nie stosują strategii samoutrudnienia
d)na sytuacje nowe reagują wysokim poziomem lęku
e)żadna z odpowiedzi nie jest prawidłowa

35. W modelu Atkinsona wartość pobudki, jaką stanowi sukces:
a) jest tym większa, im mniejsze prawdopodobieństwo sukcesu
b)nie zależy od prawdopodobieństwa sukcesu
c)jest tym mniejsza, im mniejsze prawdopodobieństwo sukcesu
d) zmienia się w zależności od doświadczeń jednostki
e)żadna z odpowiedzi nie jest prawidłowa

36. W interakcyjnym modelu Sternberga
a) miłość spełniona wiąże się ze współwystępowaniem intymności i zrozumienia
b)miłość przyjacielska wiąże się ze współwystępowaniem intymności i zrozumienia
c) miłość romantyczna wiąże się ze współwystępowaniem namiętności i zaangażowania
d)miłość bezmyślna wiąże się ze współwystępowaniem intymności i namiętności
e)żadna z odpowiedzi nie jest prawidłowa

37. Zgodnie z poznawczymi teoriami motywacji
a) siła reakcji jest funkcją siły popędu i nawyku
b)tendencja po podjęciu działania wiąże się głównie z oczekiwaniami, ¿e doprowadzi ono do określonych konsekwencji
c)tendencja do działania zależy od wcześniejszych doświadczeń jednostki
d)tendencja do działania zależy od aktualnych przekonań na temat wartości i prawdopodobieństwa ich uzyskania
e)żadna z odpowiedzi nie jest prawidłowa

38. Koniecznym warunkiem wystąpienia reaktancji jest:
a) silne poczucie kontroli nad sytuacją
b) wysoka atrakcyjność zablokowanego działania
c) indywidualne poczucie wpływu na czynnik stanowiący źródło frustracji
d) oczekiwanie możliwości wyboru
e)żadna z odpowiedzi nie jest prawidłowa

39. Rezygnacja ze sprawowania kontroli może nastąpić, gdy:
a)jednostka jest całkowicie pewna pozytywnych skutków swoich działań
b)skutki działań jednostki mogą być moralnie dwuznaczne
c)zmniejsza się zakres odpowiedzialności związany z pełnioną rolą społeczną
d)nasila się iluzja kontroli
e)żadna z odpowiedzi nie jest prawidłowa

40. W warunkach orientacji na działanie:
a)aktywizują się strategie deliberacyjne, wzrasta globalna samoocena
b)nasila się iluzja kontroli, obniża się globalna samoocena
c)wzrasta nierealistyczny optymizm, wyłączone zostają motywy konkurencyjne
d)obniża się iluzja kontroli, następuje selektywna „blokada” pamięci
e)żadna z odpowiedzi nie jest prawidłowa

41. Z badań nad motywacją sytuacyjną wynika, że:
a)zewnętrzne nagrody za wykonanie określonej czynności nie mają wpływu na poziom związanej z nią motywacji wewnętrznej
b) obniżenie poziomu motywacji wewnętrznej zawsze implikuje wzrost motywacji zewnętrznej
c)wszystkie uwzględnione przez Deci’ego i Ryan’a rodzaje motywacji związane są z indywidualną percepcją kompetencji i autonomii
d) obniżenie poziomu motywacji zewnętrznej zawsze powoduje wzrost motywacji wewnętrznej
e)żadna z odpowiedzi nie jest prawidłowa

42. Mechanizmy związane samoodradzaniem się poczucia kontroli to:
a) porównania w dół, autoafirmacja
b) identyfikacja działania, zmiana obrazu przyczyn negatywnego zdarzenia
c)opanowanie trwogi, energetyzacją działania
d) podtrzymywanie implementacyjnego stanu umysłu, obronny wzorzec atrybucji przyczynowych
e)żadna z odpowiedzi nie jest prawidłowa

43. Zdaniem McClellanda podstawą wszelkiej motywacji są:
a) emocje
b) prywatne koncepcje motywacji
c)popędy
d)spostrzegane przez podmiot cele
e)żadna z odpowiedzi nie jest prawidłowa

44. Z badań psychologów ewolucyjnych nad kobiecymi strategiami doboru partnera wynika, że:
a)wielkość zasobów kobiety nie powoduje obniżenia się jej oczekiwań wobec zasobów partnera
45. Zgodnie z ujęciem poznawczym:
a)miłość jest świadomą decyzją
b)zakochanie i przywiązanie opierają się przede wszystkim na związkach chemicznych z grupy endorfiny
c) kultura nie ma znaczenia dla kształtowania się motywacji seksualnej
d) skrypty seksualne mają charakter wrodzony
e)żadna z odpowiedzi nie jest prawidłowa

46. Krytyka podejścia psychoewolucyjnego nie dotyczyła:
a)podtrzymywania stereotypów i uprzedzeń
b)opierania się głównie na wynikach badań ankietowych
c)uzasadniania podwójnej normy w odniesieniu do swobody seksualnej
d)niezmienności strategii doboru partnera na przestrzeni tysiącleci
e)żadna z odpowiedzi nie jest prawidłowa
47. Techniczne określenie walencji:
-pozytywność lub negatywność bodźca/obiektu/itp.
48. Zachowania apetencyjne:
- zwrócenie uwagi na cel, wypatrywanie ofiary (poprzedza zachowanie konsumacyjne)
49. Koncepcja planów osobistych Little'a:
- związek między planami a "Ja"
50. Erving Goffman:
- "cały świat jest sceną", teatr
51. Wierzbicka :
- "(...)nie ma uniwersalnych pojęć wyrażonych leksykalnie we wszystkich językach świata", są uniwersalia językowe takie jak: chcieć, wiedzieć, mówić, dobry, zły..
52. Na podst. tekstu LeDoux - korzyści z podwojenia systemu, co umożliwia droga dolna
53. Clark i Watson- negatywna i pozytywna emocjonalność:
- wymiary te są niezależne
54. Gray - 3 systemy emocjonalne:
- BAS (system zbliżania behawioralnego), BIS (system hamowania behawioralnego), fight or flight (system walki - ucieczki)
55. Goldsmith i Campos - koncepcja temperamentu dziecięcego:
- zróżnicowanie w reagowaniu dla każdej z podstawowych emocji
56. FAST :
- Ekman i Friesen - obiektywna technika behawioralna, pozwalająca na ocenę ekspresji emocji przez analizę 3 obszarów twarzy
57. Frijda - prawo hedonistycznej asymetrii
58 .Co znaczy efekt Stroopa w psychologii
59. Leventhal i Scherer: emocje mogą być wywoływane przez procesy przetwarzania informacji przebiegające na 3 poziomach:
- sensomotorycznyn, schematycznym i pojęciowym
60. Emocje wg Schwedera:
- złożone struktury narracyjne
61. Opis jakiejś sytuacji i trzeba było wybrać, co jest aktywniejsze, a co mniej: hipokamp i ciało migdałowate(LeDoux)
62. Co NIE JEST funkcją hipokampa:
- powiązanie z układem nagrody
63. Jaką metodą najlepiej mierzy się nastrój
64. Pierwsze polskie prace z dziedziny psychologii emocji:
- Heinrich i Witwicki
65. Jakie hormony warunkują szczęście
66. Model homoeostatyczny - "zmniejszanie" popędów
67. Droga górna i dolna, która za co odpowiada
68. Plany i dążenia z Węgrzeckiego
69. Emmson, Little?
70. Czy ludzie depresyjni mają wyższe/niższe poczucie realności szans
71. Kiedy wytrwałość, skuteczność jest największa(chyba tekst Zaleskiego)
72. Które cele wpływają najbardziej na skuteczność albo wytrwałość- dalekie, bliskie, trudne albo osiągalne
73. Infuzja afektu
74. Trivers i Hamilton- ich teorie
75. Teoria ‘ja’ Higginsa
76. Kto jako 1 zwrócił uwagę na fakt, że człowiek ocenia poznawczo swoje środowisko:
a) Lazarus
b) Arystoteles
c) Kartezjusz
d) Magda Arnold
d) nie ma poprawnej odp
77. Ludzie najbardziej podatni na depresje- autonomiczni,…?
78. Instrumentalizm
79. Intencjoanlizm
80. Jakich def. używał Zajonc do opisu emocji
81. Zajonc: emocje i motywacja są: niezależne i nieuniknione
82. Kiedy dziecko najbardziej eksploruje środowisko
83. Zdaniem McClellanda syndrom „wolicjonalnego wyczerpania” występuje…. Przy sprzeczności motywów jawnych i ukrytych
84. Sposoby powrotu do dobrej samooceny :porównywanie w dół, autoafirmacja??
85.Do czego służy SIMS
86. Czym sie mierzy cechę i to drugie lęku - taylor/ macl/…?
87. Clark i ktoś tam – emocjonalność negatywna i pozytywna są niezależne od siebie
88.Co to są skrypty seksualne
89. walter hess i jonh harlow stymulowali koty przez:
a) lezje
b) pobudzanie prądem
c) środkami chemicznymi
d) środkami zapachowymi
e)żadna z odp
90.Hamilton (jakiś wykład) o to, jaki jest jego pogląd na geny i ich rozprzestrzenianie się
91. Kultura indywidualistyczna północnoamerykańska i zachodnioeuropejska, odp w stylu, czy taki typ jest rozpowszechniony w innych częściach świata, itp.
92. Kto stworzył społeczną koncepcję emocji? – Goffman.

93. Za co odpowiada ciało migdałowate? – przypisywanie bodźcom znaczenia afektywnego.
94. Za co odpowiada hipokamp? – warunkowanie kontekstualne.
95. Co to jest MACL? – skala nastroju.
96. Jaka metoda służy do badania dyspozycji emocjonalnych? – psychoanalityczna.
97. Pytanie o Schwedera. – emocje to nie pojęcia naturalne, ale złożone schematy narracyjne.
98. Kto głosił redukcjonizm? – Duffy.
99. Według koncepcji Jamesa-Langego. – dla każdej emocji występują specyficzne zmiany fizjologiczne.
100.Za co odpowiada hormon wazopresyna? – wywołuje agresję.
101. Czego dotyczy obwodowa teoria Jamesa ?
102. Co powoduje uszkodzenie ciała migdałowatego?
103. Jaki charakter ma teoria Darwina ( t.ewolucyjna)
104.Które struktury są pobudzane w teorii Canona-Barda ?(wzgórze, podwzgórze)
105. W czyjej teorii cechy oceniane są w 3 wymiarach?
106. Kto zaproponował nazwę układu limbicznego?
107. Według teorii podwójnej kwantyfikacji…
108. Co według fenomenologów nie jest intencjonalne i kognitywne?
109. Coś o różnicach emocjonalnych między kobietami a mężczyznami.
110. Co mierzy INTE?
111.Co pozwala lepiej przewidywać zachowanie? – kwestionariusze lepiej niż TAT.
112. Gdy cele nie są afektywnie wspomagane przez motywy ukryte… - potrzebna jest duża samokontrola
113. Przynęta to…
114. Według Pennebakera skutki ruminowania można zminimalizować przez… - anonimowe ujawnianie na piśmie urazów emocjonalnych.
115. Jaka symulacja wyobrażeniowa jest najskuteczniejsza w dążeniu do celu? – symulacja procesu
116. Mechanizm magicznej połowy służy… - podtrzymywaniu motywacji do działania
117. Według modelu Graya system hamowania behawioralnego wiąże się… - z neurotyzmem
118. Zgodnie z etologicznym ujęciem motywacji motyw to… - gotowość do wykonania pewnego utrwalonego wzorca zachowania
119. Według Węgrzeckiego przekonanie o irracjonalności uczuć może mieć źródło… - w przyjęciu określonej antropologii.
120.Pobudka/podnieta… - redukuje popęd.

121.Co nie jest składnikiem „flow”? – utrata tożsamości.
122.Co to jest froteryzm? – ocieractwo społeczne.
123.Co według Hebla jest podstawą rozróżnienia motywacji wewnętrznej i zewnętrznej? – mechanizm napędowy leżący u podstaw motywacji.
124.Według modelu motywacji Atkinsona… oprócz potrzeby osiągania sukcesów występuje jeszcze potrzeba unikania porażek.
125.Coś o procesach wspomagających orientację na działanie.
126.Według teorii kazualnej ludzie motywowani przez zewnętrznej wymagania, standardy, nadzór i nagrody zewnętrzne… przyjmują orientację na kontrolę.
127.Według koncepcji Dweck ludzie wyznający ukryte teorie stałości…
128.3 podstawowe potrzeby według koncepcji Deciego i Ryana to… - samoukierunkowanie, kompetencja, związki interpersonalne.
129.Konflikt wielokrotne dążenie-unikanie polega na tym, że… - istnieje wiele celów o cechach zarówno pozytywnych jak i negatywnych.
130.Osoby o zróżnicowanym ujęciu „Ja”… - łatwiej radzą sobie w nowych sytuacjach.
131.Coś o metodach kontroli mowy wewnętrznej.
132.Coś o hipotezie rozdźwięku normatywnego
133.W podnietowym modelu motywacji motyw to…
134.Jaka symulacja wyobrażeniowa jest najskuteczniejsza w dążeniu do celu? Symulacja procesu
135.Fenomenologiczna technika badań wpisana jest w kontekst
136.Co nie jest składnikiem metody fenomenologicznej? Ustalanie faktów, wstępnych kategorii
137.teoria talamiczna- Cannon-Bard
138.Kartezjusz-emocje występują w części myślącej jaźni (duszy)
139.Lista przymiotników Tayera – aktywacja
140.Wg.teorii kauzalnej ludzie motywowani przez zewnętrzne wymagania, nadzór, standardy itp. przyjmują orientację na kontrolę
141.Konflikt dążenie-unikanie polega na istnieniu celów zarówno o pozytywnych jak i negatywnych cechach
142. W czyjej teorii cechy oceniane są na 3 wymiarach-Wunda

143. Emocje steniczne i asteniczne wyróżniają się z uwagi na:
a) intensywność reakcji emocjonalnej
b) znak emocji
c) konkretne względnie symboliczne odniesienie
d) sposób przejawiania się w interakcjach społecznych
e) inne
144. Prawo zachowania emocjonalnego momentu Frijdy tłumaczy zjawiska:
a) katatymii
b) inkubacji emocjonalnej (narastanie uczucia)
c) regresji
d) wyparcia
e) inne
145. W teorii Festingera elementy poznawcze wiążą się z:
a) procesami emocjonalnymi
b) strukturą id
c) relacjami interpersonalnymi
d) potrzebami biologicznymi
e) inne
146. Obok motywu osiągnięć Heckhausen i Atkinson uwzględniali w swojej teorii motyw:
a) mocy
b) intymności
c) samourzeczywistnienia
d) lęku przed porażką
e) inne
147. Teoria McClellanda należy do:
a) teorii redukcji potrzeby
b) teorii oczekiwania – wartości
c) teorii mistrzostwa – rozwoju
d) teorii mechanistycznych
e) inne
148. W teorii McClellanda emocje:
a) nie biorą udziału w procesie motywacyjnym
b) stanowią specjalny rodzaj motywów
c) stanowią podstawowy składnik motywu
d) zostały utożsamione z motywami
e) inne
149. McCllelland uważa, że najlepszymi metodami badania motywacji są:
a) tradycyjne techniki projekcyjne
b) specjalne skale oparte na technikach projekcyjnych ???
c) standaryzowane techniki wywiadu
d) testy sytuacyjne
e) inne
150. Istotą emocji zdaniem Lazarusa jest:
c) dążenie do korzyści i unikanie szkody
d) uruchamianie procesu adaptacji
e) inne
151. Źródłem badań nad motywacją mocy była koncepcja:
a) Freuda
b) Horney ???
c) Adlera
d) Junga
e) inne
152. Z badań Lazarusa i Folkman nad radzeniem sobie z nieszczęściem wynika, że najbardziej efektywne jest:
a) zdystansowanie się od problemu i poszukiwanie wsparcia
b) pozytywne przewartościowanie i planowe rozwiązanie problemu
c) poszukiwanie wsparcia i planowe rozwiązanie problemu
d) planowe rozwiązanie problemu i samokontrola
e) inne
153. Potencjał behawioralny wg Rottera zależy od:
a) aktywacji
b) wielkości popędu
c) oczekiwanej nagrody
d) podniety
e) inne
154. Fundamentalistyczne teorie emocji wskazują na następujące cechy emocji:
a) uniwersalność, wrodzoność, funkcje adaptacyjne
b) powodowanie zmian w ukierunkowaniu zachowania
c) energetyzacja zachowania
d) wzbudzenie złożonego procesu wartościowania
e) inne ????
155. Charakterystyczne cechy warunkowania emocji to:
a) duża szybkość warunkowania, szeroka generalizacja, szybkie wygasanie
b) mała szybkość warunkowania, szeroka generalizacja, wolne wygasanie
c) duża szybkość warunkowania, szeroka generalizacja, wolne wygasanie
d) inne
156. Motyw operacyjny związany jest przede wszystkim z:
a) potrzebą
b) celem
c) popędem
d) intencją
e) inne
157. Osoby o wysokiej potrzebie osiągnięć, w porównaniu z osobami o niskiej potrzebie osiągnięć, częściej podejmują zadania:
a) mało ryzykowne
b) średnio ryzykowne
158. (…) najczęściej jako swoiste wrażenia o znacznej różnorodności:
a) humanistycznej
b) behawioralnej
c) poznawczej
d) introspekcjonistycznej
159. Inkubacja emocjonalna to:
a) nieświadomy proces twórczy
b) synonim urazu
c) narastanie uczucia
d) mechanizm obronny
160. Skuteczność samokontroli emocjonalnej zależy od:
a) siły emocji
b) znaku emocji
c) czasu trwania emocji
d) treści emocji
161. Autorzy metody FAST to:
a) Ekman, Friesen, Tomkins
b) Pelknan
c) Izard
d) Plutchik i Kellerman
162. Znak walencji to techniczne określenie:
a) jednej z cech nr (?) psychicznego
b) kierunku zachowania emocjonalnego
c) kierunku postawy emocjonalnej ??????
d) sygnału zaspokojenia potrzeby
163. Prawa Yerkesa Dotsona dotyczą:
a) wpływu napięcia emocjonalnego na sprawność wykonania
b) wpływu stresu na sprawność wykonania
c) wpływu aktywacji na sprawność działania
d) wpływu trudności zadania na wykonanie
e) inne
164. Z punktu widzenia poznawczo – przeżyciowej teorii Epsteina szczególnie doniosłą wartością jest:
a) max. przyjemności, min. przykrości
b) przynależność lub związek
c) utrzymanie stabilności systemu pojęciowego
d) pozytywna samoocena
e) inne
165. Fundamentalistyczne teorie emocji nawiązują do:
a) teorii Darwina
b) socjobiologii
c) antropologii kulturowej
167. Teoria motywacji ludzkiej uwzględniająca poziom biologiczny, psychologiczny i społeczny oraz specyfikę rozwojową, to koncepcja:
a) E. Duffy
b) Kocowskiego
c) Piageta
d) żadna z powyższych odpowiedzi nie jest prawdziwa
168. Zgodnie z poglądami J. LeDoux – proces emocjonalnej oceny bodźca:
a) jest ściśle związany z poznawczą świadomościową oceną bodźca
b) poprzedza świadomościową ocenę bodźca
c) jest związany z poznawczą obróbką bodźca
d) żadna z powyższych odpowiedzi nie jest prawdziwa
169. Wytworzenie przyjemnego nastroju i sukces:
a) zmniejsza podatność na pokusy
b) obniża skuteczność kar
c) zwiększa skuteczność kar
d) żadna z powyższych odpowiedzi nie jest prawdziwa
170. Koncepcja emocji Lazarusa i Magdy Arnold jest przykładem podejścia:
a) poznawczego
b) psychoanalitycznego
c) behawiorystycznego
d) żadna z powyższych odpowiedzi nie jest prawdziwa
171. „Emocje są formą poznania wartości” – głosi:
a) teoria oceny poznawczej
b) koncepcja fizjologiczna emocji
c) ujęcie fenomenologiczne
d) żadna z powyższych odpowiedzi nie jest prawdziwa
172. W koncepcjach emocji Mc Dougalla i Freuda znajdujemy odwołanie do teorii:
a) instynktów
b) potrzeb
c) procesów poznawczych
d) żadna z powyższych odpowiedzi nie jest prawdziwa
173. Większość badaczy problematyki emocji zgadza się z poglądem, że są one intencjonalne, co oznacza, że:
a) są celowe i zamierzone
b) skierowane na określony obiekt
c) są bezprzedmiotowe
d) żadna z powyższych odpowiedzi nie jest prawdziwa
174. Iluzja kontroli występuje, jeżeli:
a) człowiek ocenia swój wpływ na zdarzenia pozytywne
b) człowiek ocenia swój wpływ na zdarzenia negatywne
c) człowiek ocenia swój wpływ na dowolne zdarzenia
d) człowiek oceniający swój wpływ na wydarzenia jest w stanie depresji
e) żadna z powyższych odpowiedzi nie jest prawdziwa
175. Zdarzenia oceniane jako negatywne:
a) bardzo łatwo wywołują racjonalizację
b) zwiększają iluzję kontroli
c) wywołują myślenie życzeniowe
d) zwiększają poczucie kontroli
e) żadna z powyższych odpowiedzi nie jest prawdziwa
176. Czynnik najsilniej obniżający motywację wewnętrzną /intrinsic/ to:
a) możliwość wyboru zadania i sposobu jego wykonania
b) brak społecznej nagrody: oceny lub zapłaty
c) nieprecyzyjne kryterium poprawności wykonania
d) świadomość, że wynik poddany ocenie
e) żadna z powyższych odpowiedzi nie jest prawdziwa
177. Efekt Zeigarnik polega na tym, że:
a) zadania zakończone lepiej motywują do wykonania podobnych zadań
b) zadania zakończone skutkują odczuciem przyjemności
c) zadania niedokończone wzbudzają nastrój niezadowolenia
d) zadania niedokończone są lepiej zapamiętane
e) żadna z powyższych odpowiedzi nie jest prawdziwa
178. Utrata ochoty na sprawowanie kontroli występuje, gdy:
a) człowiek wątpi, że jest w stanie zrealizować w sytuacji krytycznej zadania zabezpieczające
b) człowiek otrzymuje informację o znacznych ograniczeniach możliwości działania
c) poziom stresu wywołanego daną sytuacją jest wyjątkowo wysoki
d) dochodzą sygnały świadczące o niskich kompetencjach zaradczych innych osób
e) żadna z powyższych odpowiedzi nie jest prawdziwa
179. Mechanizmy psychiczne wykształcone w toku ewolucji:
a) są specyficzne, nakierowane na rozwiązywania konkretnych problemów, wyposażone w określone procedury, wrażliwe na treści danego problemu
b) są niespecyficzne, nakierowane raczej na szerokie klasy problemów adaptacyjnych, mające możliwości generowania procedur
c) są zarówno specyficzne, jak i niespecyficzne, zależnie od problemu, zawierają różną ilość gotowych procedur
d) generują procedury i skuteczne rozwiązania problemów zależnie od czynników osobowościowych
e) żadna z powyższych odpowiedzi nie jest prawdziwa
180. Jeżeli zachowania jednostki są zgodne z jej celami, wartościami i normami, to poczucie sprawstwa jest:
a) mniejsze niż w przypadku braku takiej zgodności
b) większe niż w przypadku braku takiej zgodności
c) bardziej czułe na wpływy sytuacyjne
d) bardziej zależne od wyniku zachowania
e) żadna z powyższych odpowiedzi nie jest prawdziwa
181. „Pułapka dobroczynności” polega na tym, że:
a) celowe podtrzymywanie własnych uczuć do partnera, zwłaszcza przy odwołaniu się do własnego poczucia obowiązku i dobra partnera prowadzi do zaniku uczuć i spustoszenia związku
b) stałe i wzajemne świadczenie dobra w związku i unikanie wyrządzania krzywd prowadzi w miarę upływu czasu do tego, że maleje możliwość sprawiania partnerowi przyjemności, a wzrasta możliwość sprawiania mu przykrości
c) kobiety poświęcają więcej osobistych planów, rezygnują z większej ilości własnych celów życiowych na rzecz związku, nie uzyskując gratyfikacji emocjonalnej, ani wzmocnienia związku z partnerem
d) stałe świadczenie dobra przez jedną osobę – drugiej, poświęcanie własnych interesów na rzecz partnera, nadmierny „altruizm” wywołuje wzrost roszczeń ze strony partnera i wzrastającą niemożność spełnienia jego żądań
e) żadna z powyższych odpowiedzi nie jest prawdziwa
182. Zasada eupsychiczna jest twierdzeniem metateoretycznym w koncepcji:
a) Duffy
b) Maslowa
c) Festingera
d) Hecknausena
e) inne
183. Z punktu widzenia poznawczo – przeżyciowej teorii „Ja” Epsteina, szczególnie doniosłą wartością jest:
a) maksymalizowanie przyjemności i minimalizowanie przykrości
b) przynależność lub związek
c) utrzymywanie stabilności systemu pojęciowego
d) pozytywna samoocena
e) inne
184. Interpretując wartości na poziomie narodowym, Epstein:
a) mówi tylko o ekonomicznym zysku i stratach
b) odwołuje się do teorii Marksa
c) reinterpretuje wszystkie cztery wartości związaje z „ja”
d) odwołuje się do prac antropologicznych, a nie do własnych koncepcji
e) inne
185. Wskaż terminy zastosowane przez Zajonca do wyjaśnienia związku emocje – poznanie:
a) osąd emocjonalny, osąd percepcyjny, discriminanda
b) osąd walencyjny, osąd kategorialny, referenda
c) osąd ewaluatywny, osąd poznawczy, referenda
d) inne
186. Koncepcja emocji Plutchika akcentuje:
a) wrodzoność, stabilną strukturę i adaptacyjną funkcję emocji
b) mechanizmy nabywania wzorców reagowania emocjonalnego
c) funkcje emocji, jej pierwotność i zależność od procesów poznawczych
d) poznawcze, wrodzone i nabyte mechanizmy ekspresji emocjonalnej
e) inne
187. Fundamentalistyczne teorie emocji nawiązują do:
a) teorii Darwina
b) socjobiologii
c) antropologii kulturowej
d) fizjologii
e) inne
188. Laboratoryjne eksperymenty K. Scherera dowodzą diagnostycznej wartości:
a) wskaźników fizjologicznych
b) zachowań niewerbalnych ??????
c) wyrazu twarzy
d) pozawerbalnych charakterystyk wypowiedzi
e) inne
189. Polimotywacyjność zachowania przejawia się w występowaniu motywów:
a) dominujących
b) towarzyszących
c) konkurencyjnych
d) złożonych
e) inne
190. Zdaniem Obuchowskiego, u podstaw potrzeby sensu życia leży:
a) rozwój poczucia niezależności
b) rozwój procesów wartościowania
c) naciski społeczne i wpływ ideologii
d) rozwój procesów poznawczych
e) inne
191. Potrzeba w ujęciu Kocowskiego to:
a) właściwość przedmiotu X niezbędna do prawidłowego funkcjonowania osobnika Y
b) rodzaj procesów motywacyjnych opartych na programach wrodzonych
c) każdy warunek wybranego celu człowieka, dający się określić obiektywnie
d) specjalny, preferowany cel lub stan wewnętrzny
e) inne
192. Pojęcie walencji zostało wprowadzone przez:
a) Murray’a
b) Lewina
c) McClellanda
d) Atkinsona
e) inne
193. Badania prowadzone przez Czapińskiego dowodzą:
a) zmienności poziomu odczuwanego szczęścia i jego zależności od wydarzeń życiowych
b) zależności poczucia szczęścia od zamożności, ustroju, wieku, kultury
c) braku jakichkolwiek zależności
d) stałości poziomu odczuwanego szczęścia i jego osobowościowych uwarunkowań
e) inne
194. Zasada redukcji popędu jest typowa dla modeli:
a) homeostatycznych
b) podnietowych
c) poznawczych
d) humanistycznych
e) inne
195. Zachowanie konsumacyjne to inaczej:
a) reakcje związane z patologicznym nasileniem popędu głodu
b) intensywne reakcje fizjologiczne związane z zaspokajaniem popędów
c) ekstremalnie wyuczone sekwencje reakcji
d) reakcje redukujące popęd
e) inne
196. Obok motywu osiągnięć Heckhausen uwzględnia w swojej teorii:
a) motyw mocy
b) motyw lęku przed porażką
c) motyw użyteczności
d) motyw afiliacji
e) inne
197. Według Weinera dobra teoria motywacji powinna uwzględniać między innymi:
a) ewolucję systemów sterujących zachowaniem organizmów
b) przeszłe doświadczenia dotyczące reakcji kauzalnych
c) społeczne konsekwencje działania
d) inne
198. Zakłócenie czynności wywołuje:
a) negatywne emocje
b) wzrost pobudzenia
c) zaburzenie procesu motywacyjnego
d) konflikt emocjonalny
e) inne
199. Lęk jest tym większy, im:
a) mniejsze możliwości jego poznawczego opanowania
b) większa ujemna walencja zagrożenia
c) mniejsze możliwości zapobiegania zagrożeniu i jego skutkom
d) mniejsze możliwości ucieczki
e) inne
200. W modelu Heckhausena i Kuhla OTIUM oznacza:
a) kryteria „istotności” dotyczące przejścia pragnienia (dążenia) w intencję (zamiar)
b) etapy przejścia od sfery dążeniowej do działaniowej
c) wzór na intensywność motywacji
d) charakterystykę czynności aktu woli
e) inne
201. Cele idiocentryczne to takie, które stawiane są:
a) dla siebie
b) innym
c) kolektywnie
d) odgórnie
e) inne
202. Potrzeby typu D i B proponuje teoria:
a) Maslowa
b) Obuchowskiego
c) Allporta
d) Murray’a
e) inne
203. Badania Wojciszki nad wartościami doprowadziły do:
a) zróżnicowania psychologicznej charakterystyki idealistów i nieidealistów
b) charakterystyki emocjonalnych i motywacyjnych aspektów związków między wartościami i zachowaniem
c) charakterystyki poznawczych mechanizmów pośredniczących między preferencjami wartości a zachowaniem
d) opracowania teorii „transmisji” wartości osobistych na zachowanie
e) inne
204. Wskaż badaczy motywacji osiągnięć:
a) Atkinson, McClelland, Heckhausen
b) Bandura, Walters, Rotter
c) Atkinson, Carsel, Winter
d) Deci, Ryan, Brown
e) inne
205. Wg Freuda emocje są wyłącznie świadome, ponieważ:
a) powstają jako przejawy działania superego
b) bazują na sferze odczuć, które zawsze są doświadczane
c) zawsze odpowiadają im konkretne zachowania
d) możemy je kontrolować
e) żadne
206. Źródłem celów są zdaniem Nurtina:
a) poznawczo przepracowane potrzeby
b) potrzeby, nakazy i własne zamiary
c) zadania stawiane samemu sobie
d) biologiczna konstytucja organizmu
e) żadne
207. Poziom kontyngencji to:
a) samo prawdopodobieństwo sukcesu
b) obiektywny stopień współzależności między działaniem a jego następstwami
c) stopień, w jakim ubiegłe doświadczenia sterują wyborem celu
d) wskaźnik odpowiedzi przy analizowaniu iluzji wyboru
e) żadne
208. U jakiej grupy osób kilka niezależnych badań dowodzi większej zgodności zachowania z własnymi wartościami?
a) wszystkich ludzi w sytuacji swobodnego wyboru
b) nieidealistów w warunkach aktywacji struktury „ja”
c) ludzi wykazujących wysokie poczucie sprawstwa
d) żadne
209. Quasi – potrzeba Lewina to:
a) potrzeba urojona
b) system napięć wywołany przez zadanie
c) efekt intelektualizacji
d) stan poprzedzający zaspokojenie potrzeby
e) żadne
210. Co oznacza skrót FAST?
a) szybką metodę oceny nastroju
b) obserwacyjną metodę badania ekspresji twarzowej
c) obserwacyjną metodę badania afektów u niemowląt
d) kwestionariusz do szybkiego pomiaru dyspozycji emocjonalnych
e) żadne
211. J. Gray jest zwolennikiem wyjaśniania zróżnicowania życia emocjonalnego człowieka na podstawie badań:
a) międzykulturowych
b) antropologicznych
c) socjobiologicznych
d) mechanizmów mózgowych
e) żadne
212. Podstawowe różnice między stylami afektywnymi J. Davidson lokuje w wymiarze:
a) introwersja – ekstrawersja
b) otwartość – zamknięcie na nowe doświadczenia
c) zbliżanie się – wycofywanie się
d) zewnątrz – wewnątrzsterowność
e) żadne
213. „Emocjonalne zakażanie się” to inaczej:
a) technika terapeutyczna, polegająca na stymulowaniu różnych emocji
b) uporczywe utrzymywanie się jakiegoś nastroju
c) spontaniczne odnowienie się dawnych doświadczeń emocjonalnych
d) jedność reakcji emocjonalnych i odczuć osób, grup, lub tłumu
e) żadne
214. Miller, Galanter i Pribram przedstawili motywy:
a) wyłącznie jako rodzaje planu
b) jako złożone z wartości (obraz) i intencji (plan)
c) jako „standardy” uruchamiane w celu zredukowania rozbieżności
d) jako złożone z elementów przynależnych do każdego z członów TOTE ?????
e) żadne
215. Zmienną tradycyjnie, ściśle związaną z różnicami indywidualnymi w reaktywności emocjonalnej jest:
a) temperament
b) reakcja emocjonalna
c) epizod emocjonalny
d) popęd
e) żadne
216. Indywidualną skłonność do oceniania zdarzeń w sposób charakterystyczny dla różnych emocji (np. gniewliwośc, strachliwość) Frijda nazywa:
a) nastrojami
b) epizodami emocjonalnymi
c) dyspozycjami osobowościowymi
d) warunkowymi reakcjami emocjonalnymi
e) inne
217. Najważniejsze cechy motywu ochronnego to:
a) patologizacja zachowania, sztywność, niepodatność na zmianę
b) nadmierna stabilność, doraźność, wewnętrzna sprzeczność
c) racjonalizacja i wyparcie treści motywu ze świadomości
d) niepodatność sterowanego nim zachowania na zmianę
e) inne
218. Wrażliwość na pozytywne sygnały emocjonalne jest na ogół:
a) mniejsza niż na negatywne
b) taka sama jak na negatywne
c) większa niż na negatywne
d) bardziej zależna od postaw emocjonalnych
e) inne
219. Istotą koncepcji emocji Lazarusa jest:
a) charakterystyka różnych sposobów przezwyciężenia przeszkód w otoczeniu
b) brak definicji i uniwersalnych twierdzeń, opracowanie wielu metod mierzących różne rodzaje reakcji emocjonalnych ??????
c) charakterystyka różnych postaci procesu oceniania zdarzeń, obiektów i ludzi, jako kluczowego dla powstania emocji i zachodzącego ciągle
d) systematyczna klasyfikacja emocji na podstawowe i wtórne, oraz dążenie do opracowania ich pełnej charakterystyki empirycznej
e) inne
220. Wartość oczekiwanej nagrody i prawdopodobieństwo jej uzyskania wyznaczają:
a) potencjał behawioralny (w rozumieniu Rottera)
b) odporność na pokusy w postaci w postaci bezpośrednio spostrzeganej nagrody
c) intensywność reakcji emocjonalnej w sytuacji odroczenia nagrody
d) częstość reakcji dystrakcyjnych w oczekiwaniu na nagrodę
e) inne
221. Wg Frijdy faktem o podstawowym znaczeniu dla analiz psychologicznych emocji jest ich:
a) walencja
b) hierarchiczność
c) intencjonalność
d) labilność
d) inne
222. Zachowanie transgresyjne to takie, które:
a) nastawione jest na adaptację i utrzymanie status quo
b) jest celowe, twórcze i ekspansywne, wykracza poza dotychczasowe osiągnięcia jednostki
c) jest celowe i niecelowe, zawsze wykracza poza to, co jest
d) nastawione jest na przystosowanie i optymalizację danych warunków zewnętrznych i wewnętrznych
e) inne
223. Emocja jako stan odnosi się do:
a) niespecyficznej, długotrwałej reakcji
b) przemijającej reakcji na określone warunki
c) osobniczo stałej skłonności do specyficznych reakcji ???
d) tendencji do powtarzania danej reakcji u tej samej osoby
e) inne
224. Cele idiocentryczne to takie, które stawiane są:
a) sobie
b) innym
c) kolektywnie
d) odgórnie
e) inne
225. Skala Rokeacha bada:
a) preferencje w zakresie wartości
b) dyspozycje motywacyjne
c) „ja” realne i „ja” idealne
d) inne
226. Według większości badaczy tzw. „powszechniki emocjonalne” istnieją przede wszystkim w odniesieniu do:
a) emocji prostych
b) emocji uwarunkowanych sądami moralnymi
c) treści emocji
d) sentymentów
e) inne
227. Odmienność wzorców fizjologicznych różnych emocji W. James uzasadnia:
a) istnieniem sprzężenia zwrotnego między obwodowym układem nerwowym, a doświadczaniem emocji
b) subiektywnością przeżywania każdej emocji
c) procesami pobudzenia i hamowania w korze
d) różnicami we wzorcach ekspresji mimicznej emocji
e) inne
228. Relewantność w modelu motywacji Heckhausena i Kuhla oznacza, że:
a) pragnienie jest realistyczne, istotne dla jednostki i wywołuje jej zaangażowanie
b) pragnienie przechodzi w intencję
c) pragnienie jest zgodne z instrumentalnością wyniku
d) intencja wywołała odpowiedni akt woli
e) inne ???
229. Cebulowa teoria szczęścia Czapińskiego postuluje:
a) zmienność poziomu odczuwalnego szczęścia i zmienność motywacji
b) zależność szczęścia od bieżących wydarzeń życiowych
c) zależność poczucia szczęścia od natężenia podstawowego, stabilnego motywu zwanego „wolą życia”
d) zależność poczucia szczęścia od zamożności, ustroju, wieku i kultury
e) inne
230. Badania nad poszukiwaniem fizjologicznych wzorców poszczególnych emocji wywodzą się od:
a) Waltera Canzona
b) Williama Jamesa
c) Josepha DeLoux
d) Karola Darwina
e) inne
231. Jednym ze składników emocji wymienianych przez Izarda (poza doznaniowym i ekspresyjnym) jest składnik:
a) neuronalno – oceniający
b) kulturowy
c) rozwojowy
d) analityczno – modulujący
e) inne
232. Metoda motywacyjnej indukcji służy do:
a) badania czasowych próbek zachowania i określania w nich celu działania
b) zbierania danych o celach umieszczonych w różnych okresach przyszłości od teraz do końca życia
c) badania hierarchii celów życiowych w PPC
d) badania stosunku do czasu, pozytywnej lub negatywnej postawy wobec przyszłości
e) inne.
233. Jack Panksepp uważa, iż podstawowe różnice fizjologiczne między emocjami zależą od:
a) charakterystyk neurochemicznych ich kodowania
b) różnic w konfiguracji napięcia grup mięśni szkieletowych
c) lokalizacji ich centrów regulacyjnych w korze
d) właściwości homeostatycznych organizmu
e) inne
234. W swojej teorii Ortony, Clore i Collins zakładają, iż ocena sytuacji wywołujących emocje, oparta jest m.in. na:
a) popędach
b) postawach
c) systemie pojęciowo – leksykalnym
d) samoocenie
e) inne
235. Wg Josepha LeDoux nieświadome mogą być:
a) emocje
b) epizody emocjonalne
c) procesy przetwarzania emocjonalnego
d) treść doświadczenia emocjonalnego
e) inne
236. Uwrażliwienie na klasę sygnałów związanych z daną emocją to inaczej:
a) sensorium
b) sensybilizacja
c) sensorystaza
d) sensytyzacja
e) inne
237. W ujęciu poznawczym podstawowe źródła celów człowieka to:
a) stany emocjonalne, potrzeby, nabyte standardy
b) stany emocjonalne, potrzeby, zadania
c) potrzeby, zamiary, dążenia
d) potrzeby, wyuczone motywy, nabyte standardy
e) inne
238. Wg Weinera teoria motywacji powinna uwzględnić m.in.:
a) ewolucję systemów sterujących zachowaniem organizmów
b) przeszłe doświadczenia dotyczące relacji kauzalnych
c) społeczne konsekwencje działania
d) cechy wspólne motywacji człowieka i zwierząt
e) inne
239. Teorie emocji, które powstały w obrębie psychologii poznawczej, zajmują ostrożne stanowisko w kwestii wrodzonej determinacji emocji, formułują niewielką ilość stwierdzeń o charakterze uniwersalnym, emocje traktują jako związane z walencjami przypisanymi obiektom różnego rodzaju, to teorie:
a) walencyjne
b) poznawcze
c) konstruktywistyczne
d) organicystyczne
e) inne
240. J. DeLoux udokumentował, iż główną strukturą u ssaków zaangażowaną w regulację przebiegu procesów emocjonalnych jest:
a) kora mózgu
b) szyszynka
c) zakręt obręczy
d) hipokamp
e) inne
241. Emocja jako heurystyka jest istotna w działaniach:
a) ochronnych
b) transgresyjnych
c) twórczych
d) poznawczych
e) inne
242. Funkcje motywacji można opisać ogólną formułą:
a) wykraczanie poza równowagę
b) przywracanie równowagi
c) dążenie do celu
d) ukierunkowanie czynności
e) inne
243. Takie cechy, jak: podejmowanie umiarkowanego ryzyka, osiąganie celów przez nowe i pomysłowe czynności instrumentalne, odpowiedzialność, osobiste sprawstwo w działaniach związanych ze współzawodnictwem, to przejaw:
a) motywacji mocy
b) motywacji osiągnięć
c) poczucia wewnętrznej kontroli
d) działania intencjonalnego
e) inne
244. Motywacje heterostatyczne, to takie, które:
a) odnoszą się do wielu różnych motywów
b) zwiększają swą intensywność w trakcie realizacji celu
c) redukują się, gdy cel zostanie osiągnięty
d) wymagają ciągłych, różnorodnych wzmocnień
e) inne
245. Kauzalny, to:
a) oznaczający każdy związek przyczynowo – skutkowy
b) dotyczący przyczyn działania, tak, jak je człowiek spostrzega
c) związany ze sprawstwem
d) przypadkowy, znajdujący się poza kontrolą działającego podmiotu
e) inne
246. Egotyzm atrybucyjny polega na:
a) niedocenianiu sprawstwa osób bliskich
b) przecenianiu własnego sprawstwa
c) czynnemu przeciwstawianiu się wpływom innych
d) dyskredytowaniu sprawstwa innych członków grupy
247. Skutkiem długotrwałego niepowodzenia w zakresie jakiegoś działania pojawia się:
a) poczucie zwiększonego sprawstwa i kontroli
b) stabilniejsze dążenie do sprawstwa
c) możliwość reagowania określana jako reaktancja
d) oczekiwania kontroli i skuteczności działania
e) inne
248. Który z wymienionych mechanizmów zachowania nie służy podtrzymaniu aktywności i wytrwałości:
a) segmentacja i zwielokrotnienie gratyfikacji
b) taktyka „magicznej połowy” ??????
c) odwrócenie uwagi od gratyfikacji, skupienie się na aspekcie poznawczym działania
d) zewnętrzna atrybucja działania
e) inne
249. Ludzie odczuwają maksymalną wolność wyboru, kiedy mają:
a) maksymalną liczbę alternatyw o podobnym stopniu atrakcyjności
b) umiarkowaną liczbę alternatyw o podobnym stopniu atrakcyjności
c) umiarkowaną liczbę alternatyw o różnym stopniu atrakcyjności
d) maksymalną liczbę alternatyw o różnym stopniu atrakcyjności
e) inne
250. Wg Freuda, podstawowym popędem człowieka jest:
a) id
b) libido
c) ego
d) superego
e) inne
251. Zwiększenie poczucia sprawstwa wywołuje:
a) trudne do określenia i nie zawsze pozytywne zmiany w procesach poznawczych
b) pozytywne zmiany w procesie uczenia się i rozwiązywania problemów
c) ograniczone, ale pozytywne zmiany w procesie rozwiązywania problemów
d) tylko zwiększenie oryginalności stopnia myślenia
e) inne
252. Ewolucyjne wyjaśnienie źródła stanów lękowych to:
a) hipoteza czyszczenia
b) hipoteza innowacyjności adaptacyjnej
c) hipoteza toksyczności
d) hipoteza konserwatyzmu adaptacyjnego
e) inne
253. Prawidłowość mówiąca o negatywnym wpływie nagród zewnętrznych na motywację wewnętrzną (samoistną):
a) ma ograniczony zakres, dotyczy tylko sytuacji specyficznych
b) jest dobrze uzasadniona wynikami wielu eksperymentów
c) ma odniesienie tylko do sytuacji, gdy nagroda przydzielana jest za określony poziom wykonania
d) jest zupełnie nieuzasadniona i błędna
e) inne

to sa chyba wszystkie pytania jakie do mnie dotarly (lacznie z tymi na forum),niektore moga sie powtarzac i tez nie jestem pewna odp


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
kasialasia




Dołączył: 02 Wrz 2008
Posty: 53
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5

Skąd: Uć/Kraków

PostWysłany: Sob 14:10, 06 Wrz 2008    Temat postu:

i jeszcze sobie przypomnialam ze chyba bylo co charakteryzuje osoby depresyjne(rozpamietywanie), o emocji amae-emocja wspolzaleznosci, nie ma odpowiednika w naszej kulturze, w jaki sposob mozna opanowac destrukcyjne mysli i ze lek powoduje zwiekszona selektywnosc uwagi na bodzce zagrazajace-->tylko nie wiem czy to bylo na egzaminie z poznawczej czy z emocji:D

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
kasialasia




Dołączył: 02 Wrz 2008
Posty: 53
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5

Skąd: Uć/Kraków

PostWysłany: Sob 17:46, 06 Wrz 2008    Temat postu:

eee, może ktos zna odp na ktores z pytan? byloby szybciej i latwiej Very Happy

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
maskotka




Dołączył: 29 Sty 2008
Posty: 683
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 7 razy
Ostrzeżeń: 0/5


PostWysłany: Sob 19:04, 06 Wrz 2008    Temat postu:

staram się jak mogę. Jak tylko przerobię materiał i znajdę odpowiedzi umieszczę tutaj. Do poniedzialku najpozniej. Dzięki ze umieściłaś te pytania. Szukam poprawnych odpowiedzi ale musze sie przebic przez ten stos materiału. DZIĘKI!!!!!!

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
maskotka




Dołączył: 29 Sty 2008
Posty: 683
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 7 razy
Ostrzeżeń: 0/5


PostWysłany: Sob 19:08, 06 Wrz 2008    Temat postu:

a te pytania w jakiej części są z egzaminu z tego roku? dużo się powtórzyło w porównaniu z rokiem ubiegłym?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
kasialasia




Dołączył: 02 Wrz 2008
Posty: 53
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5

Skąd: Uć/Kraków

PostWysłany: Nie 8:19, 07 Wrz 2008    Temat postu:

ja sie ucze tylko tych pytan, bo powtarza sie bardzo duzo;)i oby tak bylo na poprawie:D

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu    Forum P s y c h o t r e l e Strona Główna -> Semestr II [2007/2008] / Emocje i Motywacja Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Następny
Strona 1 z 9

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

Bright free theme by spleen stylerbb.net & programosy.pl
Regulamin